Door op 7 maart 2014

PvdA Noord-Holland: behoud treinaanbod Amsterdam-Haarlem-Alkmaar

Als het aan de PvdA Noord-Holland ligt blijft het treinaanbod tussen Amsterdam, Haarlem en Alkmaar zoals het is. Onlangs maakte de NS bekend dat het voornemen bestaat om de intercity tussen Haarlem en Alkmaar per 1 januari 2015 te schrappen en te vervangen door een sprinter. Ook wil de NS de stoptrein tussen Amsterdam en Uitgeest alleen nog in de spits laten rijden. PvdA-Statenlid Naima Ajouaau: “Dit is een slechte zaak voor de bereikbaarheid en de ontwikkeling van de regio. Wij hebben Gedeputeerde Staten daarom gevraagd om samen met de regio in actie te komen om deze plannen tegen te houden.”

Reizigersorganisatie Rover meldde in januari van dit jaar nog dat de intercity tussen Alkmaar en Amsterdam tweede is op de lijst van ‘volste treinen’ in Noord-Holland. Nu dreigt deze dus vervangen te worden door een sprinter. Rover vreest dat de treinen hierdoor nog voller zullen raken. Voor reizigers uit de driehoek Alkmaar, Haarlem en Amsterdam neemt de reistijd als gevolg van de voorgenomen maatregelen met minimaal een kwartier toe. Ajouaau: “Dit is wat de PvdA betreft onacceptabel. Wij willen graag van Gedeputeerde Staten weten of er vanuit de provincie bereidheid is om samen met de regio en het bedrijfsleven de directie van de NS aan te spreken op dit voornemen. Zo kunnen we hopelijk bewerkstelligen dat de plannen voor versobering van het treinaanbod van tafel gaan.”

Over de plannen van de NS is onder inwoners van Haarlem, Alkmaar en de omringende regio grote verontwaardiging ontstaan. Dit heeft geleid tot een petitie gestart door Rover en de PvdA Haarlem, met brede steun vanuit de andere lokale partijen. De petitie is inmiddels ook ondertekend door de Statenfractie van de PvdA Noord-Holland. Ondertekenen kan via deze link.

Schriftelijke vragen treinaanbod Amsterdam-Haarlem-Alkmaar

Waar ben je naar op zoek?