Door op 21 maart 2014

PvdA wil dat PVV Noord-Holland afstand neemt van uitspraken Wilders

De PvdA Noord-Holland wil dat de PVV Noord-Holland afstand neemt van de recente uitspraken van PVV-leider Geert Wilders. Die riep tijdens een verkiezingsbijeenkomst op 19 maart op tot minder Marokkanen in ons land. De PvdA vindt de uitspraken verwerpelijk heeft daarom het initiatief genomen tot het indienen van een motie vreemd aan de orde van de dag tijdens de Statenvergadering van 7 april a.s.. Fractievoorzitter Xander den Uyl: “Wij willen, samen met de andere partijen, van de PVV Noord-Holland horen dat ze de uitspraken van Wilders niet ondersteunen.”

De motie zal Provinciale Staten vragen om nadrukkelijk afstand te nemen van de uitspraken van Wilders, waaruit het beeld is ontstaan dat wat de PVV betreft Marokkanen in dit land niet welkom zijn. Bij de bewuste verkiezingsbijeenkomst was ook Noord-Hollands PVV-Statenlid Danny van der Sluijs aanwezig, die voor het oog van de NOS-camera’s instemmend reageerde op de uitspraken van Wilders. De PvdA vindt het van groot belang dat Provinciale Staten en met name de PVV uitspreekt dat ze alle burgers in Noord-Holland vertegenwoordigt, ongeacht afkomst, kleur, ras of geloof, en dat ze het discrimineren, uitsluiten of op andere wijze benadelen van een deel van de inwoners van Noord-Holland ten zeerste afkeurt.

Afgelopen week voerde Noord-Hollands PvdA-Statenlid Naima Ajouaau, zelf van Marokkaanse afkomst, al actie tegen de uitspraken van Wilders. Zo deed ze samen met tientallen Amsterdammers aangifte tegen de PVV-leider.