Door op 7 april 2014

Staten Noord-Holland nemen in verklaring afstand van uitspraken PVV

Provinciale Staten hebben vandaag in een verklaring bijna unaniem afstand genomen van de Marokkanenuitspraken van de PVV. Alleen de PVV ondersteunde de verklaring niet. De PvdA Noord-Holland had eigenlijk een debat aangevraagd met de PVV-fractie, maar die verliet de zaal toen het debat begon. PvdA-fractievoorzitter Xander den Uyl: “Het is buitengewoon treurig en laf dat de PVV het niet kon opbrengen om zich te verantwoorden voor haar standpunt.”

Bij aanvang van de Provinciale Statenvergadering vroeg PvdA-Statenlid Naima Ajouaau de ruimte om een persoonlijke verklaring af te leggen. Ook tijdens deze verklaring verliet de PVV-fractie de zaal. Ajouaau vertelde openhartig wat de uitspraken van Geert Wilders met haar, haar familie en met de Marokkaanse gemeenschap hebben gedaan. Ze deed een beroep op haar medestatenleden om samen met haar de weg van menselijkheid en gelijkwaardigheid te bewandelen. Hieraan werd gehoor gegeven met een groot applaus.

Toen de PVV na de verklaring van Ajouaau weer terugkeerde in de Statenzaal ontstond even de indruk dat ze wel zou meewerken aan een debat. Dit bleek niet het geval. De fractievoorzitters van de andere partijen besloten daarop een verklaring af te leggen, die werd voorgedragen door PvdA-fractievoorzitter Xander den Uyl.

De tekst van de gezamenlijke verklaring vindt u hier:

Gezamenlijke verklaring

De tekst van de verklaring van Naima Ajouaau vindt u hier.

Waar ben je naar op zoek?