Door op 9 april 2014

13 mei conferentie ‘Jeugdzorgdialoog’ voor (nieuwe) raadsleden

Per 1 januari 2015 gaat de verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg over van de provincie naar de gemeenten. Ook uw gemeente wordt verantwoordelijk voor alle ondersteuning, hulp aan en zorg voor kinderen, jongeren en opvoeders. Nieuwe raadsleden krijgen er dus een belangrijke taak bij: de zorg voor jeugd mede vorm geven en controleren.

De commissie Zorg, Cultuur & Middelen van de Provinciale Staten van Noord-Holland organiseert daarom op dinsdagmiddag 13 mei 2014 de conferentie “Jeugdzorgdialoog. Ontmoeting Noord-Hollandse Statenleden en Raadsleden” in het Provinciehuis Paviljoen Welgelegen, Dreef 3 in Haarlem.

Het doel van de conferentie is via een dialoog tussen raadsleden en statenleden, het duiden van de rol en opgave van volksvertegenwoordigers met betrekking tot jeugdzorg.

Voorlopig programma

12.00 – 13.00 uur: Optioneel: Rondleiding  Paviljoen Welgelegen (Paviljoen Welgelegen, sinds 1930 de zetel van het bestuur van de provincie Noord-Holland, heeft een lange en bewogen geschiedenis. Gebouwd in 1789 voor bankier Henry Hope, daarna buitenverblijf voor onder meer koning Lodewijk Napoleon en Wilhelmina van Pruisen.)

13.00 – 13.30 uur: Inloop

13.30 – 13.40 uur: Opening en introductie door dagvoorzitter Petra Hoogerwerf

13.40 – 14.10 uur: Keynote spreker over de transitie Jeugdzorg

14.10 – 14.30 uur: Interviews door dagvoorzitter met enkele Raadsleden over Jeugdzorg

14.30 – 14.45 uur: Korte pauze

14.45 – 15.45 uur: Dialoogsessies

15.45 – 16.15 uur: Plenaire terugkoppeling van de dialoogsessies

16.15 – 16.30 uur: Afsluiting door gedeputeerde Elvira Sweet

Tijdens de conferentie komen relevante vraagstukken waar je als raadslid mee te maken krijgt aan de orde. Mogelijke vraagstukken zijn:

1. Beleidsinformatie; Hoe krijgt u een (goed) beeld van de huidige situatie in uw eigen gemeente? Hoe brengt u de omvang en vraag naar Jeugdzorg in de eigen gemeente in kaart? Waarop baseert u de ideeën die u over Jeugdzorg heeft?
  2. Hoe organiseer je als gemeente de zorg? (Sociale wijkteams die de zorgindicatie stellen versus een ‘ambtelijke’ laag die de indicatie stelt?) Welke rol kunt u als raadslid spelen bij de keuze van (jeugdzorg)organisaties waarmee de gemeente een overeenkomst aangaat? Hoe gaat u hierbij om met de formulering van doelen en te behalen resultaten? In welke mate bouwt u een positieve en negatieve sanctionering in de overeenkomsten?
  3. Hoe borgt u de financiën? (Gemeenten krijgen een niet geoormerkte storting uit gemeentefonds, geen doeluitkering, hoe bepaalt u als Raad de omvang van het budget en hoe controleert u of er door gemeente voldoende middelen beschikbaar worden gesteld?)
  4. Regionale samenwerking en hoe borgt u de democratische legitimatie?
  5. Hoe gaat u om met persoonlijke (aangrijpende) verhalen van cliënten/zorgvragers? Hoe om te gaan met incidenten (in de media)?

Als organisatie verzoeken wij u  uw voorkeur(en) voor vraagstukken aan te geven. Tevens willen wij graag weten of u andere vraagstukken heeft over de aankomende transitie Jeugdzorg en uw rol als Raadslid daarin die u onderdeel van het programma wilt laten zijn?  Op basis van uw input wordt het definitieve programma samengesteld.

U kunt zich voor de conferentie aanmelden via een aanmeldingsformulier. Tot 16 april kunt u hier ook uw voorkeur(en) voor vraagstukken aangeven. U vindt het formulier via deze link.

We hopen u in grote getale te mogen begroeten op de conferentie ‘Jeugdzorgdialoog’.

Waar ben je naar op zoek?