Door op 15 december 2014

Kandidatenlijst vastgesteld, Tjeerd Talsma lijsttrekker

Op zaterdag 13 december heeft de gewestelijke vergadering van de PvdA de kandidatenlijsten en verkiezingsprogramma’s vastgesteld voor de Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen in maart 2015.

Gedeputeerde Tjeerd Talsma (Callantsoog) werd bij acclamatie als lijsttrekker op het schild geheven vanwege zijn uitstekende staat van dienst als PvdA-bestuurder van de Provincie Noord-Holland. Zo heeft heeft hij stappen gezet voor verbetering van de luchtkwaliteit in de IJmond, voor het naleven van de Aldersakkoorden rond Schiphol en voor de economische ontwikkeling van het Noordzeekanaal gebied. Marieke van Duijn (Kudelstaart), Adnan Tekin (Amsterdam), Aukelien Jellema (Den Helder) en Xander den Uyl (Haarlem) werden ook zonder discussie door de leden in de top van de lijst gekozen.

Rond plaats 6 tot en met 10 was het spannender. Na diverse stemmingen werd de conceptlijst echter ongewijzigd vastgesteld: Rina van Rooij (Purmerend), Jan Nieuwenburg (Haarlem), Sandra Doevendans (Amsterdam), Nico Papineau Salm (Amsterdam), Lars Voskuil (Naarden) en Huseyin Erarslan (Amsterdam-Noord) completeren het eerste elftal.

In een bomvolle zaal werd eerst geanimeerd gediscussieerd over de amendementen op het concept-verkiezingsprogramma. Het concept werd op een aantal punten door de leden aangescherpt en verbeterd. Zo wil de PvdA als het nodig is bij het knooppuntenbeleid een 80km regime invoeren ter wille van de luchtkwaliteit en alle bestaande overlastgevende windturbines verwijderen.

De Waterschappen.

De verkiezingsprogramma’s voor waterschap Amstel Gooi en Vecht en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier werden conform het concept en de preadviezen over de amendementen vastgesteld en de kandidatenlijsten hadden veel draagvlak en werden bij acclamatie vastgesteld.

Leny van Vliet (Amsterdam) werd lijsttrekker voor AGV, gevolgd door Rolf Steenwinkel (Amsterdam) en Mirugia Sikkens (Diemen). Dagelijks bestuurder Manfred van der Heijde (Amsterdam) zwaait met een goede staat van dienst af.

Bij HHNK trekt Marjan Leyen (Warmenhuizen) de PvdA-kar, gevolgd door DB-lid Kees Stam (Heemskerk) en Fijko van der Laan (Anna Paulowna).

Waar ben je naar op zoek?