Door op 27 januari 2015

Minder vluchten vanaf Schiphol – beperkt gebruik vierde baan

De komende jaren vermindert de groei van vluchten vanaf Schiphol: het aantal vliegbewegingen in 2020 wordt 500.000 in plaats van 510.000. In ruil daarvoor mag Schiphol in piekuren een vierde baan gaan gebruiken. Dat is de uitkomst van een ingelast overleg van delegatieleiders van de Alderstafel maandag. PvdA-gedeputeerde en delegatieleider van de Bestuursregio Schiphol (BRS) Tjeerd Talsma: “Ik ben ontzettend trots op dit bereikte resultaat en leg dit met vertrouwen voor aan de bestuurders in de regio. Eerder nog dreigde Schiphol het baangebruik te willen uitbreiden zonder daar iets voor in te leveren. Dat de luchthaven nu akkoord is met dit compromis is heel positief voor bewoners in de regio.”

Het Aldersakkoord, waarin bewoners, bestuurders en de luchtvaartsector afspraken hebben vastgelegd over de groei van Schiphol, hing de afgelopen weken aan een zijden draadje. Schiphol kondigde begin januari tegen de afspraken in aan om het baangebruik te willen uitbreiden. Dat deed de gemoederen aan de Alderstafel hoog oplopen. Talsma, die zich de afgelopen weken hard maakte voor een compromis: “Het is heel positief dat Schiphol met deze nieuwe afspraken erkent dat groei een prijs heeft. Ook positief is dat maandag is afgesproken dat het Rijk nu snel met een beslissing komt over SMASH, oftewel waar gebouwd mag worden rond Schiphol. Dat is hard nodig, want we zitten wat de woningbouw in de regio betreft al veel te lang in een impasse.”

Op donderdag 29 januari komt staatssecretaris Mansveld naar Haarlem, waar ze in gesprek gaat met bewoners, bestuurders en ondernemers over de toekomst van Schiphol. De recente ontwikkelingen komen hier ook aan bod. Meer informatie over deze bijeenkomst is hier te vinden.