Door op 1 mei 2015

PvdA stelt vragen over reclamecampagne RTV-NH

De PvdA Noord-Holland heeft vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten over de reclamecampagne van RTV-NH waarover deze week veel ophef ontstond. RTV-NH heeft in Huizen en Hilversum reclameaffiches laten ophangen met de tekst ‘Huizen er nog andere Jihadgezinnen in ’t Gooi?’. PvdA-statenlid Adnan Tekin: “De PvdA vindt dat RTV-NH hiermee onnodig onrust zaait in de Gooise gemeenschap en bovendien indirect een geloofsgemeenschap wegzet. Dat past niet bij een onafhankelijk en objectief nieuwsmedium dat gefinancierd wordt met publiek geld. Wij willen van Gedeputeerde Staten weten of zij deze opvatting deelt en RTV-NH hierop gaat aanspreken.”

Op social media is door velen zeer kritisch gereageerd op de slogan. Vele inwoners en verschillende gemeenteraadsleden uit Huizen en Hilversum beoordelen de campagne als tendentieus en vinden dat de slogan achterdocht jegens moslims onnodig aanwakkert en onnodig kwetsend is. RTV-NH blijft echter vierkant achter de campagne staan. Directeur Paul van Gessel laat weten: “We stellen vragen, daar zijn wij voor uitgevonden. (…) En dit is een relevante vraag in het gebied waar wij deze posters hebben opgehangen.”

Tekin: “Dat RTV-NH in haar nieuwsverslaggeving en ten behoeve van waarheidsvinding vrij is de vragen te stellen die zij journalistiek noodzakelijk acht, staat niet ter discussie. Het gaat hier echter niet om nieuws of waarheidsvinding, maar om een reclameuiting waar onnodig voor een tendentieuze toon wordt gekozen. De PvdA vindt dat RTV-NH hier ook een verantwoordelijkheid heeft. In Noord-Holland wonen vele moslims die zich gekwetst en onheus bejegend voelen. Dit soort uitingen helpen niet bij integratie en acceptatie.”

Schriftelijke vragen reclamecampagne RTV-NH