Door op 20 mei 2015

Werk belangrijke prioriteit in nieuw coalitieakkoord

Vandaag presenteert de nieuwe Noord-Hollandse coalitie van VVD, D66, PvdA en CDA haar plannen voor de komende vier jaar. Wat de PvdA betreft is ‘Ruimte voor groei’ een mooi akkoord met volop ambitie op het gebied van werk, economische en ruimtelijke ontwikkeling en een duurzame toekomst.

Lijsttrekker Tjeerd Talsma leidde de PvdA-delegatie die deelnam aan de onderhandelingen. “Het resultaat van zes weken onderhandelen is een ambitieus akkoord met een duidelijk PvdA-stempel”, aldus Talsma. “ Zo wordt het stimuleren van de regionale economie en werkgelegenheid een belangrijke prioriteit voor dit College, komt er een speciale werkambassadeur, blijven de groene vrijwilligers en wordt er fors ingezet op het verduurzamen en vergroenen van Noord-Holland. Dat zijn mooie resultaten die niet bereikt waren zonder de PvdA aan tafel. We leggen het akkoord dan ook met vertrouwen voor aan onze leden.”

Het akkoord voldoet in belangrijke mate aan de zes hoofdambities die de PvdA Noord-Holland vorig jaar in haar verkiezingsprogramma formuleerde. Zo komt er een provinciale werkambassadeur die zich gaat inzetten voor een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt en volop stage- en leerwerkplekken. Wat OV betreft gaat er, buiten de reguliere buslijnen, ingezet worden op alternatieve vormen van vervoer om zo een fijnmazig OV-netwerk te realiseren. Bij het realiseren van de forse woningbouwopgave gaat nadrukkelijk aandacht uit naar het creëren van kansen voor starters op de woningmarkt. De vrijwilligers die natuur en landschap onderhouden worden blijvend gefinancierd uit provinciale middelen en de provincie gaat bijdragen aan organisaties die de leefbaarheid op het platteland waarborgen. Tot slot gaat er de komende jaren ingezet worden op meer biologische landbouw en een mix aan duurzame energievormen, om Noord-Holland toekomstbestendig te maken. Fractievoorzitter Xander den Uyl: “Stuk voor stuk zaken waar we als PvdA trots op zijn. De fractie is dan ook enthousiast over het onderhandelingsresultaat.”

Het coalitieakkoord wordt op woensdagavond 20 mei aan de Noord-Hollandse PvdA-leden voorgelegd. Als de leden instemmen met het onderhandelingsresultaat, en daarmee met deelname aan de coalitie, dan zal Tjeerd Talsma op dinsdag 26 mei tijdens de Provinciale Statenvergadering toetreden tot het nieuwe College van Gedeputeerde Staten. Hij wordt dan verantwoordelijk voor de portefeuilles Onderwijs en Arbeidsmarkt, Natuur en Landschap, Milieu en Schiphol.

Het volledige coalitieakkoord is hier te lezen:

Coalitieakkoord 2015-2019