Door op 15 oktober 2015

Ervaringen met de Texelhopper

Op 14 december 2014 is de pilot met de Texelhopper op Texel van start gegaan. De bedoeling van deze pilot is om op een andere wijze invulling te geven aan het onderliggend Openbaar Vervoer op Texel. Belangrijke voorwaarde hierbij is dat de gemeente Texel, vervoerders en ondernemers op het eiland het vervoer gezamenlijk organiseren.

De pilot houdt in dat bus 28 rijdt vanaf NS station Den Helder, de boot op gaat en dan een vaste route rijdt naar De Koog. Een kaartje hiervoor kost 5,50 euro (bus en boot) Naast deze ‘stamlijn’ zijn er kleine Texelhopperbusjes die ‘na reservering’ over het hele eiland rijden. Reserveren moet per telefoon of via de website een uur van te voren. Kaartjes hiervoor kosten 3 euro. De PvdA fractie is groot voorstander van deze pilot voor de periode 2014 – 2016. Het is belangrijk dat het OV in het landelijk gebied flexibeler wordt, maatwerk gaat leveren en dat de grote bussen die nu leeg rondrijden uit het landschap verdwijnen. Om dit te bereiken zijn pilots als de Texelhopper noodzakelijk.

Uit de eerste tussenrapportage van de provincie blijkt dat de eerste resultaten positief zijn. Er is een groei van 7 % van reizigers ten opzichte van de situatie in het oude OV. Ook is het aantal vaste gebruikers (Texelaars) gestegen. In de rapportage staan ook de nodige knelpunten. Zo is de OV-chipkaart is niet geldig in de Texelhopper; mist de bus soms de boot en zijn groepsboekingen lastig.

Naast deze officiële rapportage heb ik als grote fan van het OV onlangs zelf ‘ervaringsonderzoek’ gedaan. Daarbij gesproken met reizigers, een chauffeur en bewoners van het eiland. Het is een enorme winst dat je als treinreiziger bij het NS station in de bus stapt die de boot opgaat en daarna een vaste route rijdt via Den Burg naar De Koog. Een passagier met een grote koffer vond dit heel prettig en makkelijk. Ook werkt lijn 28 met de vaste route prima, omdat je niet hoeft te reserveren. Heel goed is dat er een groot aantal haltes zijn waar je nu kunt opstappen. Hiermee is het hele eiland goed bereikbaar met het OV. Bewoners kijken wisselend aan tegen de regel dat je een uur van de te voren moet reserveren voor een Texelhopperbusje. Als reiziger denk je daar namelijk vaak niet aan wanneer je op weg bent naar Texel, met als gevolg dat je op het eiland geen busje hebt. Echt storend is, dat er in het tijdperk van ‘pasjes/chipkaarten’, gewerkt wordt met losse kaartjes. De chauffeur die ik sprak vindt dit systeem erg onhandig en bewerkelijk.

Mijn conclusie is dat gedurende de pilot alles op alles gezet moet worden om zoveel mogelijk van de knelpunten op te lossen. Helaas zal het niet lukken om in deze periode de OV-chipkaart geldig te laten worden. Het is belangrijk dat na een grondige evaluatie in 2016 het ‘OV op maat’ op Texel wordt voortgezet. Waarbij dan wel de ov-chipkaart gebruikt moet kunnen worden en het systeem minder ingewikkeld en gebruiksvriendelijker wordt.

 

texelhopper