Door op 17 maart 2016

Duurzame donderdag: voedselverspilling

Als we praten over duurzaamheid moet ik als bestuurslid van een voedselbank al gauw denken aan verspilling. Wat veel mensen niet weten is dat de voedselbanken ook als doelstelling hebben verspilling van voedsel tegen te gaan. Een paar cijfers :

• In Nederland gooien we dagelijks 10 miljoen boterhammen weg
  • Jaarlijks gooien we in Nederland 800 miljoen kilo aan voedsel weg
  • Per persoon is dat 50 kilo
  • Top 5 ; brood, rijst/pasta/aardappelen, zuivel, groente en fruit
  • We gooien wereldwijd meer dan 1/3 van ons voedsel weg, terwijl er 900 miljoen mensen te weinig te eten hebben
  • Verspilling van voedsel kost de wereldeconomie jaarlijks een biljoen dollar
  • Onze overheid heeft een doel om 20% (ten opzichte van 2009) minder te verspillen
  • Westerse consumenten gooien per jaar net zoveel weg als er in heel Afrika wordt geproduceerd

Het is niet alleen zonde dat het voedsel wordt weggegooid, maar met de productie, het verpakken, het vervoer en de afvalverwerking  wordt ook veel geld verspild. Klein voorbeeld: de productie en het vervoer naar Nederland van een kilo bananen kost 860 liter water en 1,44 kilogram Co2 uitstoot. Met de overproductie wordt dus ook het milieu enorm belast. Wereldwijd produceren we zoveel dat eigenlijk niemand in de wereld honger zou hoeven hebben.

Hoe kunnen we deze verspilling tegengaan ?

• Slimmer inkopen van de consument, winkels, horeca
  • Strikte “ten minste houdbaar” datum aanpassen
  • Ook porties aanbieden voor 1 persoonshuishoudens
  • Betere samenwerking in de keten
  • Meer lokaal produceren (veel eten komt uit het buitenland, basmati rijst legt gemiddeld 6000 kilometer af om in Nederland te komen)
  • Niet perfecte producten zijn soms prima te eten

Er zijn tal van mooie initiatieven om verspilling tegen te gaan. Zo is er de website “thuisafgehaald.nl”. Heb je dan teveel gekookt kun je het uitdelen aan buurtgenoten.

De voedselbanken zorgen dat producten die over zijn, verkeerd verpakt zijn of uit de markt worden gehaald terecht komen in de wekelijkse voedselpakketten voor hun klanten.

Voedselbanken Nederland heeft een manier gevonden om de verspilling van tienduizenden kilo’s groenten tegen te gaan. Er worden maaltijdsoepen van gemaakt. Die worden ingevroren en ingeblikt en aangeboden aan klanten van de voedselbank. Er is in Amsterdam een soeprestaurant geopend Soupalicious. Het restaurant werd geopend door Jetta Klijnsma. En er zijn plannen voor een soeprestaurant in Eindhoven. De soep heet “Souprise” omdat het altijd een verrassing is welke groente er wordt aangeboden. De productiekosten voor de soep voor de voedselbanken worden betaald uit de winst van Soupalicious.

Meer Nederlandse initiatieven tegen voedselverspilling zijn te vinden op www.foodguerrilla.nl

Gaat u deze week boodschappen doen denk dan nog eens aan dit artikel. Ik weet zeker dat het een grotere bewustwording helpt creëren.