Door op 18 april 2016

Goed Openbaar Vervoer in NHN noodzakelijk – Denk daarom mee!

De huidige concessie van Connexxion voor het verzorgen van het Openbaar Vervoer in het noordelijk deel van de provincie loopt in 2018 af. Met het oog op een nieuwe concessie heeft Gedeputeerde Staten van NH een ontwerp Programma van Eisen (PvE) opgesteld. Zo’n programma omschrijft uitvoerig aan welke eisen de dienstregeling moet voldoen, wat de kwaliteit van het materiaal moet zijn en de vereiste informatievoorziening aan de reizigers.

Veel mensen in het concessiegebied zijn afhankelijk van het OV. Door de voorzitter van de  dorpsraad in Petten werd dit in de commissie prima verwoord. Voor inwoners in Petten waaronder veel scholieren is een rechtstreekse busverbinding met Schagen van groot belang. Voor een bezoek aan het ziekenhuis in Den Helder of Alkmaar zijn mensen in het hele concessie gebied aangewezen op de bus.

Bij de bespreking van het ontwerp PvE in de commissie Mobiliteit heeft de PvdA fractie gesteld dat het OV minimaal op het huidige niveau moet blijven. Waar mogelijk moet meer vervoer aangeboden worden. Dat laatste is goed mogelijk wanneer meer gewerkt wordt met ‘vervoer op maat’. Deze aanpak wordt nu toegepast op Texel. Wanneer je met de bus wilt, kun je je hier een een uur van te voren voor aanmelden. Een andere vorm van vervoer op maat zijn de buurtbussen die nu door vrijwilligers op diverse plekken in de provincie gereden worden. De PvdA vindt dat de nieuwe vervoerder veel beter moet inspelen op de behoefte van de reizigers. Het OV is een service dienst.

Wij hebben ook aangedrongen om te kijken of het OV en het doelgroepenvervoer in kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) beter kunnen samenwerken. Nu rijden er vaak aparte busjes door een gemeente. Heel belangrijk bij de nieuwe concessie is dat het OV een bijdrage levert aan duurzaamheid en leefbaarheid. Dit betekent onder andere inzetten op een daling van de CO-2 uitstoot en van vervuilende stoffen (Nox, fijnstof en roet). In het ontwerp programma van eisen zijn mede op aandringen van diverse fracties nu behoorlijk hoge eisen op dit punt opgenomen.

De provincie Noord-Holland vraagt alle betrokkenen, zoals belangenorganisaties, gemeenten maar ook de reizigers om hun mening te geven over het ontwerp PvE welke tot en met 15 mei 2016 ter inzage ligt. Voor iedereen is er de mogelijkheid om schriftelijk te reageren. Voor PvdA raadsleden in de gemeenteraden binnen het concessiegebied is nu de kans om op te komen voor goed openbaar vervoer voor hun inwoners.

Klik hier voor meer informatie over hoe te reageren!