Door op 2 juni 2016

Duurzame donderdag: Al meer dan 35 watertappunten in Noord-Holland!

Noord-Holland telt inmiddels meer dan 35 PWN watertappunten en dat aantal zal in de toekomst alleen maar groeien. Het kraanwater in Nederland is van uitstekende kwaliteit en behoort tot het beste water van Europa. Zelf water tappen uit de kraan is goedkoper, gezond en een stuk minder milieubelastend. Door de watertappunten van de PWN wordt het drinken van kraanwater voor iedereen toegankelijker en wordt het hergebruik van plastic waterflesjes bevorderd.

Enkele feiten over plastic waterflessen:

– Wereldwijd worden dagelijks meer dan 100 miljoen plastic waterflessen gebruikt. In Europa zijn dat er 30 miljoen.

– Er is veel water nodig voor de productie van één plastic fles. Wel drie tot vijf keer zoveel water dan er uiteindelijk in een fles gaat.

– Ongeveer 50% van de flessen in Europa wordt niet gerecycled, dus die eindigen op vuilnishopen, in vuilverbrandingsovens, of als zwerfvuil in de oceanen.

– Het kan maar liefst duizend jaar duren voor een PET fles is afgebroken.

Het PWN watertappunt in Den Helder is inmiddels een groot succes. Daar werden in minder dan acht maanden meer dan 10.000 flesjes gevuld wat betekent dat er ruim 5000 liter water is getapt. Voorbijgangers hebben meer dan 10.000 flesjes van een halve liter gevuld. Dat scheelt enorm in de hoeveelheid weggegooide waterflesjes.

De vijf nieuwste watertappunten werden kortgeleden in Haarlem geplaatst. Klik hier om te zien waar het dichtstbijzijnde tappunt bij jou in Noord-Holland zich bevindt.