Door op 21 november 2016

PvdA verwelkomt uitbreiding Social Return beleid NH

Exact een jaar geleden konden op deze website tot onze grote vreugde melden dat social return per 1 januari 2016 vast onderdeel zou worden van het provinciale inkoopbeleid. Het college van GS heeft nu besloten het social return beleid verder uit te breiden.

Onze fractie maakt zich al sinds 2008 hard voor een meer sociaal verantwoord beleid waarbij  opdrachtnemers van de provincie wordt gevraagd iets terug te geven aan de samenleving. Dit kan o.a. door het in dienst nemen van mensen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt, het om- en bijscholen van mensen of het aanbieden van stage- en leerwerkplekken voor mensen in een kwetsbare situatie.

In juli 2012 heeft ons Statenlid Adnan Tekin, samen met de SP, Groen Links en VVD, een initiatiefvoorstel ingediend voor het invoeren van social return bij de provincie. Dit resulteerde in 3 pilotaanbestedingen waarbij social return werd toegepast gevolgd door eerder genoemde beslissing  om het beleid  permanent aan te passen.  Momenteel wordt social return toegepast bij nieuw aan te besteden diensten met een opdrachtwaarde boven de Europese drempelwaarde. GS laten nu de Staten weten dat social return  per 1 januari 2017 dusdanig wordt uitgebreid dat zij als contractvoorwaarde ook gaat gelden voor infrastructurele projecten boven de opdrachtwaarde van ruim 5 miljoen euro.

De PvdA fractie is ervan overtuigd dat social return een grote bijdrage kan leveren om Noord-Hollanders met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Dat het social return beleid werkt blijkt uit de evaluatie van de derde pilot, het gebiedscontract Kop Noord-Holland, waarbij het toepassen van social return in ieder geval één kandidaat uit de doelgroep (langdurig WW en leeftijd 50+) voor 10 jaar aan werk heeft geholpen.  Daarnaast is dankzij het beleid een medewerker met een arbeidshandicap aan de slag gegaan op het provinciehuis via de hoofdopdrachtnemer van het contract Facilitaire dienstverlening.

De PvdA NH juicht het daarom van harte toe dat de Provincie Noord-Holland de ambitie heeft uitgesproken om bij de top 3 van provincies te horen die social return uitdragen en met dit instrument de arbeidsmarkt willen stimuleren.