In memoriam: Eberhard van der Laan 1955 – 2017

11 oktober 2017

Afgelopen vrijdag bereikte ons het verdrietige nieuws dat Eberhard van der Laan, de geliefde burgemeester van Amsterdam, de avond ervoor was overleden. Ondanks dat het niet geheel onverwacht kwam, leidde het overlijden van onze markante partijgenoot toch tot grote verslagenheid. Niet alleen in het door hem zo geliefde Amsterdam maar door onze hele provincie en zelfs daarbuiten.

Eberhard van der Laan was meer dan 40 jaar actief in de politiek namens de PvdA waarvan hij in 1976 lid werd. Begin jaren tachtig werkte hij als politiek assistent van zijn grote leermeester, de Amsterdamse PvdA wethouder Jan Schaefer. Na zijn studie Nederlands recht aan de UvA werkte hij als advocaat in Amsterdam om in 1990 toe te treden tot de gemeenteraad. Vanaf 1993 was hij voorzitter van de PvdA raadsfractie.  In 2008 verliet hij de Amsterdamse politiek om Minister voor Wonen, Wijken en Integratie te worden in het kabinet Balkenende IV welke voortijdig viel in 2010. Omdat Job Cohen, de toenmalige burgemeester van Amsterdam na het vertrek van Wouter Bos uit de politiek partijleider werd kwam de burgemeesterspost vrij.

Als raadslid en burgemeester toonde hij een enorme bevlogenheid voor de stad en haar inwoners. De manier waarop hij de ouders van de slachtoffertjes van de zedenzaak op de Amsterdamse crèche bijstond en de introductie van de Top600, de persoonsgerichte aanpak voor criminele veelplegers, zijn maar enkele van de legio voorbeelden die deze week vaak naar voren kwamen. Ook werden zijn bemiddelende kwaliteiten, zoals hij die liet zien tijdens de Maagdenhuisbezetting en de Occupy bezetting van het Beursplein, veel geroemd.

Zoals Commissaris van de Koning, Johan Remkes, tijdens de laatste Statenvergadering van afgelopen maandag zei: ‘Een sociaal democraat in hart en nieren en bijzonder mens is ons ontvallen’. In januari schreef Eberhard van de Laan nog aan alle inwoners van zijn stad dat er uitgezaaide longkanker bij hem was geconstateerd. Helaas heeft de wens die hij daarbij uitsprak om nog een ‘poosje’ burgemeester te zijn niet lang mogen duren.

De PvdA Noord-Holland fractie wenst zijn vrouw, kinderen en andere naasten veel sterkte.