Door op 1 mei 2013

Actie Rode Stranden: de PvdA in actie tegen plasticafval in de Noordzee

Plasticvervuiling is een snel groeiend en onvoldoende erkend milieuprobleem. Naast aantasting van de biodiversiteit en dierenleed kunnen nano- en microplastics een zodanig effect hebben op de voedselketen dat het eten van vis een risico wordt. Ook de economische schade is groot. Alleen al de jaarlijkse schoonmaakkosten rond de Noordzee bedragen vele tientallen miljoenen euro’s. De wereldwijde schade loopt jaarlijks op tot miljarden. De visserij meldt eveneens aanzienlijke verliezen als gevolg van bijvoorbeeld verminderde of beschadigde vangsten en beschadigde uitrusting.

Reden voor de PvdA om dit ernstige probleem te agenderen en via een waaier aan initiatieven komen tot vermindering van zowel plastic afvalstoffen als het wegsijpelen van nano- en microdeeltjes plastic naar zee. De inspanningen moeten leiden tot schonere stranden, verbetering van de biodiversiteit en het tegengaan van gezondheidsrisico’s.

In de komende jaren gaan wij veel aandacht vragen voor plasticafval op de Noordzee. Als eerste actie gaan wij dit jaar met zoveel mogelijk PvdA-leden de stranden rood kleuren en plasticafval opruimen!

Wij roepen  alle PvdA gemeenteraadsfracties en afdelingen op om mee te doen met de actie. Wilt u zich aanmelden of heeft u ideeën, neem dan contact op met Gohdar Massom, woordvoerder Milieu van de Statenfractie [email protected] of met Inger de Bruin, fractiemedewerker  [email protected]

Waar ben je naar op zoek?