Broek in Waterland weer één dorp met onderdoorgang

29 november 2018

Het dorp Broek in Waterland wordt nu doorsneden door de zeer drukke N247. De weg zorgt er voor dat het voor inwoners niet makkelijk is om van noord naar zuid te gaan. Ook is de oversteek niet veilig. Daarnaast zorgt de dagelijkse file door het dorp voor slechte luchtkwaliteit en geluidsoverlast. De provincie, omliggende gemeenten en Rijkswaterstaat zijn enkele jaren geleden een studie gestart naar de verbetering van de N247, tussen Het Schouw en Monnickendam. In 2015 presenteerde de provincie een ontwerp van de weg door Broek in Waterland waardoor het verkeer beter zou doorstromen en het makkelijker zou worden om de weg over te steken. De inwoners vonden en vinden deze bovengrondse variant volstrekt onvoldoende. Dat hebben zij eerder heel duidelijk kenbaar gemaakt aan Gedeputeerde Post en aan de leden van de commissie Mobiliteit van Provinciale Staten. De dorpsraad van Broek in Waterland heeft uitgezocht of een onderdoorgang in plaats van de bovengrondse variant haalbaar en mogelijk was. Een adviesbureau heeft, na crowdfunding van de dorpsraad, de mogelijkheid van een onderdoorgang onderzocht. Het positieve resultaat is gepresenteerd aan de provincie. De commissie heeft aangedrongen om deze verder te onderzoeken en op hetzelfde uitwerkingsniveau als de bovengrondse variant te brengen.

De provincie en de dorpsraad zijn vervolgens in een vorm van co-creatie aan de slag gegaan om de onderdoorgang verder uit te werken. Dit gebeurde tijdens informatieavonden, waarin bewoners werkateliers vormden om hiermee aan de slag te gaan. De PvdA Statenfractie heeft deze bijeenkomsten als toehoorder steeds bijgewoond. Afgelopen zomer waren er vier varianten voor een onderdoorgang naast de bovengrondse variant uitgewerkt. De commissie Mobiliteit heeft op 26 november de vijf varianten besproken. De PvdA fractie vindt met alle andere fracties dat een onderdoorgang van de weg de enige juiste oplossing is, omdat daarmee het dorp weer één wordt. De bovengrondse variant is wel goedkoper, maar absoluut niet toekomstbestendig. Er is nu nog een kort onderzoek nodig om de functie van de N247 binnen het wegennetwerk ten noorden van Amsterdam te bestuderen. Daaruit moet blijken welke uitwerking de passage door Broek in Waterland voor het verkeer elders in de regio heeft. Na deze studie wordt er door Gedeputeerde Staten een voorstel voor een variant aan Provinciale Staten voorgelegd. De PvdA fractie gaat daarbij voor een onderdoorgang, waarbij het omliggende wegennet niet wordt uitgebreid. Wij hebben grote waardering voor het proces van co-creatie en de enorme inzet van de dorpsraad. Een prima voorbeeld van bewonersparticipatie dat navolging verdient op andere plekken in onze provincie.