Coalitievorming (aflevering 2)

24 april 2019

Afgelopen 23 april heeft formateur Laura Bromet een startbijeenkomst belegd voor de onderhandelaars om te komen tot een werkbaar proces. Over dit proces heeft zij nu deze brief geschreven. We hebben praktische afspraken gemaakt over de data waarop we gaan onderhandelen, de vorm van de gesprekken en de locatie. Omdat we bij de PvdA veel waarde hechten aan transparantie rondom het formatieproces, geven we hier een kleine update van de genomen stappen sinds ons laatste artikel van 9 april.

De formerende partijen (GroenLinks, VVD, PvdA en D66) hebben afgesproken om in gesprek te gaan met meerdere maatschappelijke organisaties. Welke partijen dat gaan worden, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Wel hebben verschillende organisaties al brieven gestuurd met informatie die zij ons graag willen meegeven tijdens de onderhandelingen. In het kader van de transparantie van dit proces willen we, in overleg met deze organisaties, deze brieven publiceren op de website van de provincie. Zodra dat gebeurd is, zullen we een link op de website plaatsen.

In de komende periode willen de formerende partijen een samenwerkende band met alle partijen in Provinciale Staten. Dat betekent dat alle partijen een uitnodiging krijgen om in gesprek te gaan met de formerende partijen. Het is de bedoeling dat alle partijen in die gesprekken hun aandachtspunten voor het coalitieakkoord kunnen meegeven.

Dat is in het kort de huidige stand van zaken met betrekking tot de formatiegesprekken. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, zullen we die uiteraard weer delen. Alle informatie over de coalitievorming 2019 kunt u hier vinden.

Waar ben je naar op zoek?