De energietransitie moet betaalbaar zijn!

8 februari 2023

Extreme hitte, droogte, bosbranden en wateroverlast. 2022 was wederom een jaar van uitersten. Maar we gaan zorgen voor een leefbaar Noord-Holland, waar we droge voeten houden!

De klimaatcrisis raakt ons allemaal. Om deze crisis te stoppen, is een energietransitie naar duurzame en CO2-neutrale energiebronnen nodig. Onze wereld verandert, linksom of rechtsom.

De PvdA begrijpt dat niet iedereen hier op zit te wachten, en dat krantenkoppen als ‘Warmtepomp gaat je 20.000 euro kosten’ niet helpen.

Hoewel de energietransitie van iedereen iets vraagt, is het voor ons als PvdA belangrijk dat iedereen ook mee kan doen met de energietransitie. Klimaatbeleid moet altijd eerlijk zijn.

Deze eerlijkheid rust voor ons op vier pijlers: betaalbaarheid, rechtvaardigheid, samenwerking en de gezondheid van de mensen (en dieren).

• We zorgen dat de energietransitie betaalbaar is. Huishoudens moeten na de betaling van de energielasten voldoende inkomen hebben voor de overige noodzakelijke, maar ook zeker plezierige, uitgaven. De mensen met de lagere inkomens moeten daarom geholpen worden met subsidies en andere maatregelen. Dus geen strooigoed/Sinterklaasmaatregelen maar gerichte en toegankelijke maatregelen voor de mensen die dit nodig hebben. We ontzorgen juist deze Noord-Hollanders met praktische en financiële ondersteuning.
  • De energietransitie moet rechtvaardig zijn. De kosten en baten van de energietransitie worden op een gelijke manier verdeeld over de maatschappij. Niet alleen de bedrijven profiteren, iedereen deelt mee in de opbrengsten. Niet alleen de lasten, ook de lusten!
  • De energietransitie gebeurt op basis van samenwerking. Overheid, ondernemers, netbeheerders, milieuorganisaties en inwoners moeten samenwerken om op een goede manier de beoogde doelen te halen. Inwoners moeten ook hun inbreng kunnen hebben en dan luisteren we niet alleen naar de luidste stem.  De volksvertegenwoordigers moeten immers ook alle feiten kennen om een goede beslissing te kunnen nemen.
  • De energietransitie gebeurt met oog voor de gezondheid van mens en dier. Bijvoorbeeld, windmolenparken kunnen alleen in de buurt van woningen worden geplaatst als uit gedegen onderzoek blijkt dat er geen gezondheidsschade ontstaat bij omwonenden.

Als de energietransitie wordt vormgegeven op basis van deze vier pijlers dan zal deze opgave slagen en geven we met zijn allen een duurzame en veilige toekomst aan onze kinderen!

Waar ben je naar op zoek?