Door op 16 december 2015

Den Helder op z’n mooist!

Voor haar eerste werkbezoek trok de nieuwe PvdA fractie Noord-Holland op 7 december naar Den Helder waar we werden vergezeld door Raadslid Andries Pruiksma en Penningmeester Andrea Herwijnen van de lokale PvdA fractie. Hier een verslag van ons Helderse fractielid Aukelien Jellema over een leerzame dag vol mooie ontmoetingen in het noordelijke puntje van onze provincie.

Onze, nog betrekkelijke nieuwe, fractie bestaat uit leden van ‘all over the provincie’. Of dat indertijd doelbewust beleid van de kieslijstcommissie is geweest, of dat bij de uiteindelijke vaststelling van de kieslijst bleek dat de kandidaten uit alle (uit)hoeken van de provincie kwamen, daar wil ik vanaf zijn. Feit is dat zowel fractieleden uit het Gooi als Amsterdam, zowel het uiterste zuiden als uit de Zaanstreek en Haarlem zijn vertegenwoordigd. Ikzelf komt uit het noordelijkste puntje (van het vaste land): Den Helder

Parel

De opdracht die wij onszelf, als fractieleden, hebben opgelegd is om binnen afzienbare tijd (liefst nog in het eerste anderhalf jaar van de lopende bestuursperiode) de mede-fractieleden mee te nemen naar die ‘uithoek’ waar je zelf vandaan komt. Bofte ik even dat ik als eerste aan de beurt was om mijn fractiegenoten mee te nemen naar het onvolprezen Den Helder. Parel aan het Marsdiep, de stad waarvan, als je vraagt om men er wel eens geweest is, velen zeggen: “Uhh, ja… op doorreis naar Texel”.

Daarmee laten mensen zonder te weten kansen liggen. Want Den Helder is meer dan de moeite waard om er eens iets langer te verblijven. Neem een paar Texelse boten láter en vereer Den Helder met een (toeristisch) bezoek.

Traktatie

Maar de fractie heb ik natuurlijk niet alleen maar mee naar Den Helder genomen om de toeristische trekpleisters te bezoeken. Omdat ik namens de PvdA Noord Holland zitting heb in de commissie Natuur, Landbouw & Milieu (NLM), lag het voor de hand dat ik op deze onderwerpen mijn fractie-amices zou trakteren op een ‘groen, duurzaam en circulair-programma’. Gelardeerd met een vleugje cultuur, cultureel erfgoed, en historie.

Beduusd

Op 7 december jongstleden was het zover. Op een (in Den Helder altijd winderige) maandagochtend werd onze fractie verwacht in Food Fort Westoever. Westoever is een onderdeel van de oude Stelling van Den Helder. Bijna 2 eeuwen lang heeft deze Stelling, met de daar bijbehorende fortificaties, een militaire functie gehad. Fort Westoever deed vooral in WO II dienst maar stond alweer zo’n 20 jaar leeg toen Helderse ondernemer Dave Kleine het bijna euvele plan opvatte om van het fort een restaurant, bezoekerscentrum maar bovenal groene, circulaire onderneming te maken. Inmiddels functioneert het restaurant, wordt er gewerkt aan een bierbrouwerij, wordt met medewerking van cliënten van een aantal (zorg)organisaties aan heuse stadslandbouw gedaan (waarvan de producten circulair gaan worden ingezet) en wordt het complete terrein van het fort, met financiële hulp vanuit het Waddenfonds, in haar oorspronkelijke staat hersteld.

Het hele project vergt moed, doorzettingsvermogen en vooral heel veel geduld van de ondernemer. De fractie liep een paar uur later ietwat beduusd van het terrein af. Met vooral één wens: hiervan willen we straks graag het eindresultaat zien. Stuurt u ons vooral een uitnodiging voor de opening.

Nieuw in oud

Daarna werd de fractie verwacht in theater De Kampanje, Den Helders gloednieuwe schouwburg, gesitueerd op de oude Rijkswerf Willemsoord. In één van de oude industriële gebouwen is hier in de afgelopen jaren een compleet theater gebouwd, als een soort glazen doos binnen de stokoude muren van een maritieme fabriekshal. Schouwburgdirecteur Jan Fokkinga leidde de fractie rond en liet zien hoe goed oud en nieuw kunnen worden gecombineerd tot een prachtig, functioneel en vooral hypermodern ontwerp.

Natuureducatie

Daarna trok de fractie door naar de Helderse Vallei, een natuurcentrum aan de zuidrand van Den Helder, gelegen tegen bos en duinen. De Helderse Vallei is ontstaan uit het gemeentelijke educatie centrum De Groene Poolster die een aantal jaren geleden volstrekt uit haar jasje was gegroeid. Vanuit de gemeente, enthousiast ondersteund door o.a. PvdA-fracties uit vorige Helderse gemeenteraden, ligt nu nabij de natuurgebieden De Donkere Duinen en Mariëndal, de Helderse Vallei. Inmiddels is het centrum uitgebreid met een kinderboerderij, een Klimvallei, een vlindertuin, een blote-voeten-pad, een uitkijktoren en kan men er zelfs op locatie trouwen. Vallei-directeur Katelijne van Spronsen leidde de fractie rond over het terrein waarbij de fractiegenoten op de uitkijktoren konden genieten van een 360-graden uitzicht over Den Helder en zijn ommelanden.

Indruk

Het zou overdreven zijn om nu te beweren dat ik de fractiegenoten aan het einde van de dag de trein of hun auto’s in moest jagen, omdat men zich en masse in Den Helder wilde gaan vestigen. Maar onder de indruk van de mooie plekken binnen Den Helder, die in dit werkbezoek de revue zijn gepasseerd, was men stiekem wel een beetje. En daar ben ík stiekem dan best wel weer trots op.

Aukelien Jellema