Door op 14 oktober 2013

Deur op kier voor provinciefusie

Noord-Holland houdt de deur op een kier voor een fusie met Flevoland en Utrecht. Vandaag namen Provinciale Staten een door de PvdA ingediende motie aan waarin Gedeputeerde Staten op pad worden gestuurd met een duidelijke opdracht: overleg met het Rijk over meer taken en bevoegdheden voor de nieuwe Noordvleugelprovincie. PvdA-Statenlid Adnan Tekin: “De nieuwe provincie moet een takenpakket krijgen wat past bij de grotere schaal en de daarbij behorende uitdagingen. Als dat lukt kan de deur naar een fusie wat de PvdA betreft wagenwijd open.”

Vandaag kwamen Provinciale Staten bijeen om de zienswijze van Gedeputeerde Staten op het wetsontwerp van Minister Plasterk te bespreken. Gedeputeerde Staten komt in haar zienswijze tot de conclusie dat er nog heel wat te verbeteren valt aan het wetsontwerp – een mening die werd gedeeld door een meerderheid van Provinciale Staten. Tekin: “De zienswijze is erg kritisch op het wetsontwerp, maar alle kritiek is in de kern terug te voeren op een gebrek aan extra taken en bevoegdheden voor de nieuwe provincie. Daar moet de Minister in overleg met de betrokken provincies serieus naar gaan kijken. Inmiddels heeft hij laten weten dat ook te gaan doen.”

De PvdA Noord-Holland heeft vanaf het begin een positieve grondhouding gehad ten aanzien van de provinciefusie. De doordecentralisering van taken naar gemeenten en de daarmee samenhangende schaalvergroting op gemeentelijk niveau maken een opschaling van het middenbestuur onvermijdelijk. Opschaling versterkt de democratische controle van burgers op het bestuur en maakt het middenbestuur effectiever – mits er een duidelijke rolverdeling komt. Tekin: “Daarom is de discussie over taken zo belangrijk. Er moet een duidelijke verdeling komen tussen gemeentelijke-, provinciale- en rijkstaken, waarbij een duidelijke meerwaarde wordt gerealiseerd voor de nieuwe Noordvleugelprovincie. De PvdA roept Gedeputeerde Staten op om deze discussie op constructieve wijze aan te gaan.”