Door op 29 september 2016

Duurzame donderdag: de schillenboer is terug!

Vroeger was de schillenboer een vertrouwd verschijnsel in de stad. Bewoners konden groentenafval, brood e.d. kwijt in de kar waarmee hij langs de deur kwam. Doordat steeds meer gemeenten gebruik gingen maken van andere methodes om afval op te halen verdween de kar of paard en wagen uit het straatbeeld.

Maar nu is de schillenboer terug van weggeweest!

Zo begint in Rotterdam een proef om de schillenboer in het Oude Westen te laten rondrijden. In  dit gebied zijn veel woningen zonder tuin waardoor de bewoners minder mogelijkheden hebben om hun groente, fruit- en tuinafval apart aan te bieden.

Ook in Hengelo rijdt de schillenboer nu drie keer per week door de stad. De oorspronkelijke 250 deelnemende huishoudens zijn inmiddels uitgebreid naar zeshonderd huishoudens en de pilot is zo populair dat er meer dan honderd huishoudens op de wachtlijst staan om mee te mogen doen.

In Haarlem zijn vergevorderde plannen om de schillenboer binnenkort in binnenstadswijken Vijfhoek en de Leidsebuurt  het groente- en fruitafval te laten ophalen met een paard en wagen.

Zo’n 14 procent van ons eten verdwijnt jaarlijks ongebruikt in de afvalbak, dat is 50 kilo voedsel per persoon per jaar. Natuurlijk zouden we het liefst zien dat hoeveelheid af zou nemen door bewuster inkopen, meer delen of af en toe de restjes uit de keukenkastjes tot maaltijd om te toveren. Echter, zo lang dit niet gebeurd is de terugkeer van de schillenboer in ieder geval een mooie manier om ons voedsel te hergebruiken als compost.