Een beloning in plaats van een verkeersboete

10 november 2020

Geen boete voor te hard rijden maar een beloning als je je aan de snelheid houdt. Een snelheidsmeter die goed gedrag beloont met geld. Houd je je aan de snelheid, dan spaar je geld voor een goed doel in jouw buurt. De paal laat zien hoeveel.

” De provincie heeft een hoge ambitie en wil naar 0 verkeersdoden. Het beïnvloeden van het gedrag van weggebruikers is een belangrijk onderdeel om dat te bereiken. Daaraan kan een spaarpaal een bijdrage leveren. Het werkt hetzelfde als een flitspaal, maar wij willen ook op een positieve manier aandacht vragen voor verkeersveiligheid. Daarom belonen we gewenst gedrag. In andere provincies is al ervaring opgedaan met de spaarpaal. En daar blijkt dat deze een positief effect heeft “ aldus Alphons Muurlink, commissielid namens de PvdA in Provinciale Staten van Noord-Holland.

De meerderheid van Provinciale Staten stemde voor het voorstel van de PvdA om de spaarpalen mogelijk te maken.