Fatsoenlijk openbaar vervoer voor scholieren in Noord-Holland Noord na redden deel van buslijnen

15 maart 2018

De provincie trekt €3 miljoen extra uit voor busvervoer in Noord-Holland Noord. Daarmee blijven een aantal buslijnen die eerder geschrapt dreigden te worden behouden. Dat vindt de PvdAl goed nieuws voor de paar honderd scholieren uit de Noordkop die dagelijks van het openbaar vervoer afhankelijk zijn om naar school te gaan en voor de studenten en forenzen die het OV gebruiken om richting Alkmaar te reizen.

Na de presentatie van het concept Vervoersplan NHN in 2017 hebben wij contact gehad met onze afdelingen binnen het concessiegebied over de gevolgen van de nieuwe dienstregeling voor de inwoners van hun gemeenten. Ook werden we benaderd door vele inwoners en dorpsverenigingen die zich zorgen maakten over het nieuwe vervoersplan. Gezamenlijk kwamen we vrij snel tot de conclusie dat de kwaliteit van het openbaar vervoer en de bereikbaarheid in Noord-Holland Noord zou verslechteren bij de voorliggende plannen.

De PvdA maakte zich zorgen over de negatieve gevolgen voor honderden scholieren die vanuit de Noordkop dagelijks naar school in Schagen reizen De PvdA is voorstander van fatsoenlijk en goed open vervoer voor iedereen ook in het landelijk gebied. Daarom, deed ons Statenlid Nico Papineau een voorstel aan Gedeputeerde Staten NH om buslijnen te behouden of uit te breiden.

Op 13 maart heeft Gedeputeerde Staten besloten het voorstel van de PvdA over te nemen en te verwerken in de dienstregeling die medio 2018 van kracht wordt. Het resultaat is o.a. dat lijn 164 tussen Castricum en Egmond aan Zee in de ochtend een spitsverbinding komt en er een extra ochtendrit is op de lijn Nieuwe Niedorp-Alkmaar. De lijn 30 Julianadorp – Den Helder wordt op zondag uitgebreid naar 2 keer per uur. En heel belangrijk voor scholieren worden op de lijn 652 Julianadorp – Schagen extra reismogelijkheden in de middag toegevoegd zodat de bus beter aansluit op de schooltijden.

Deze verbeteringen betekenen niet dat het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord in de ogen van de PvdA nu optimaal is. Zo blijven wij ons inzetten voor de uitbreiding van het systeem van het “vraag gestuurd vervoer”, waardoor nog meer mensen met het openbaar vervoer kunnen reizen.