Door op 12 september 2017

Idee van jongeren voor leegstaande kerken wordt uitgevoerd door provincie NH

Tijdens de laatste vergadering Economie, Energie en bestuur (EEB) stond het discussiestuk ‘Adopteer een kerk’ op de agenda van de werkgroep Jeugdparticipatie. Deze werkgroep wordt voorgezeten door ons fractielid Sandra Doevendans.

Naar aanleiding van een pilot met Nationale Jeugdraad (NJR) heeft een aantal leerlingen in november vorig jaar een prijs gepakt voor het beste idee. Dit idee ging over het optuigen van on- en offlineactiviteiten om moeilijk bemiddelbare leegstaande kerken in de markt te zetten op een innovatieve manier. De leerlingen hebben dit idee verder uitgewerkt en gisteravond is er in de commissie over gesproken.

De pilot was een manier om jongeren meer in contact te brengen met politiek en mee te laten denken over moeilijke vraagstukken. Het idee ‘Adopteer een kerk’ is unaniem aangenomen door alle partijen en de gedeputeerde Jack van der Hoek heeft een toezegging gedaan om dit idee te gaan uitwerken. Dit alles vanuit de bestaande middelen. De jongeren waren zo enthousiast dat ze graag mee blijven denken over de ontwikkeling van het plan. Zij gaan samenwerken met de partner die de uitvoering doet voor de herbestemming van kerken.

Zo zie je maar weer dat politiek heel effectief kan zijn en met deze jongeren de toekomst er rooskleurig uitziet!