Kennismaken met Dorpswerk Noord-Holland

22 november 2017

Op 15 november jl. bracht gedeputeerde Joke Geldof samen met enkele statenleden een boeiend werkbezoek bij Dorpswerk Noord-Holland. Statenlid Nico Papineau Salm doet hier verslag van het bezoek.

Locatie was het Dorpshuis in Waarland. Dorpswerk Noord-Holland is enkele jaren geleden ontstaan na een fusie tussen St. Platform Dorpshuizen en Vereniging van Kleine kernen Noord-Holland. Door een vermindering van de Provinciale subsidie was samenwerking een goede optie. De Provincie besloot nog enkele jaren financiële steun te verlenen. Dorpswerk NH is gesprekspartner, belangenbehartiger van de vele dorpsraden, dorpshuizen in de provincie. Zij zijn allen lid van Dorpswerk NH.

Het bestuur van Dorpswerk NH had  de gedeputeerde op locatie uitgenodigd om kennis te maken met het werk dat de vele dorpsraden doen. Dorpsraden hebben een enorm belangrijk rol in het leefbaar houden van de vele kleine dorpen op het platteland van onze mooie provincie. De voorzitter van de dorpsraad gaf een uitgebreid overzicht wat de dorpsraad Waarland allemaal doet: overleg met de gemeente Schagen; het realiseren van een winkel; een pinautomaat in het dorp en het laten rijden van de buurtbus.

Het werkbezoek vond plaats in het goed functionerende dorpshuis, de voorzitter daarvan vertelde ons wat er allemaal wordt georganiseerd: vergaderingen; repeteren voor toneel en zang; een biljartje leggen en nog veel meer. Er zijn nu plannen om de aanpalende sporthal te vergroten waardoor er officiële competitie wedstrijden kunnen worden gespeeld. Het werd tijdens de dag duidelijk dat onze dorpshuizen alleen kunnen functioneren dankzij de vele vrijwilligers.

Na een rondleiding door het dorpshuis waren er presentaties over de diverse projecten die er op dit moment in Waarland spelen. Zo wordt er een CPO-project voor ouderen gerealiseerd op de oude Handbalvelden, is er een plan voor een thuishuisproject (een woonvorm voor ongeveer 7 alleenstaanden ouderen) en streeft men naar snel internet op het platteland.

De laatste presentatie gaat over de behoefte aan 10 woningen in het dorp. De voorzitter van de dorpsraad houdt hiervoor een duidelijk pleidooi omdat dit nodig is om de voorzieningen in het dorp (school, winkel, OV) op peil te houden. Gedeputeerde Geldof (wonen en ruimte) antwoordt op deze ‘noodkreet’ dat er voor Noord-Holland voldoende plannen zijn om woningen te bouwen en te voldoen aan de woningbehoefte. Zij geeft aan dat de dorpsraad voor de nieuwe woningen bij de gemeente Schagen moet zijn en niet bij de provincie. Deze benadering riep nogal wat verbazing op bij de aanwezige statenleden, omdat de provincie bij dit soort situaties een regisserende rol heeft. Het werkbezoek wordt door de gedeputeerde afgesloten met de toezegging van 15.000 euro voor het organiseren van een plattelands- parlement en de dank voor het organiseren van het geslaagde werkbezoek.

Nico Papineau Salm, Rina van Rooij en Lars Voskuil