Het Kustpact, een stevige stap in de goede richting

14 december 2017

In 2016 is de maatschappelijke discussie losgebarsten over de toekomst van de Nederlandse kust. Natuurorganisaties zijn toen in actie gekomen om verdere bebouwing en verrommeling tegen te gaan. In 2017 heeft dat geleid tot het vaststellen van het landelijke Kustpact. Dit vormde de basis voor gedeputeerde Geldhof (D66) om in Noord-Holland in overleg te gaan met alle betrokken partijen. Het doel daarvan was om samen tot een goed beleid voor de kustregio te komen.

De PvdA heeft samen met andere fracties in de Staten aangedrongen op een duidelijk onderscheid tussen de verschillende soorten stranden, op goede bescherming van de duinen en op meer natuur in de binnenduinrand. In oktober 2017 hebben de natuurorganisaties, recreatie ondernemers en andere stakeholders met de gemeenten en de Provincie het concept “Toekomstperspectief Kust” vastgesteld. Een belangrijk onderdeel daarvan was de door ons gewenste concrete strandzonering.

Onlangs zijn beide documenten besproken in de commissie Ruimte en Wonen. De PvdA fractie vindt het een hele prestatie dat er overeenstemming is bereikt met zoveel partijen over de toekomst van onze mooie kust. Nu is het zaak dat we deze eensgezindheid over het behoud en het beheer van dit prachtige openbare gebied vasthouden.

Het toekomstperspectief Kust stelt terecht dat de kwaliteit van de bebouwing op het strand veel te wensen over laat. Het is vaak rommelig en doet geen recht aan de kwetsbare natuurlijke schoonheid van het gebied. Als ambitie wordt gesteld dat dit in de toekomst verbeterd wordt door bijvoorbeeld de strandhuisjes anders te plaatsen en meer eisen te stellen aan de paviljoens. Helaas ontbreekt het gemeenten en Provincie hierbij soms aan het broodnodige instrumentarium om deze kwaliteitsslag de komende jaren daadwerkelijk te maken. De PvdA fractie zal  bij de definitieve vaststelling van het Toekomstperspectief Kust een voorstel doen voor de verbetering hiervan.

Een gemiste kans is dat de slechte ecologische kwaliteit van het strand niet wordt aangepakt in het convenant. De zanderige strook vanaf de duinvoet tot in het water is ‘natuurlijk’ dood als gevolg van vele zandsuppleties. Je kunt er geen garnaal meer vangen. Natuurlijk zijn die zandsuppleties van belang voor de veiligheid én de recreatieve mogelijkheden, maar daarbij moeten we de natuurwaarden niet uit het oog verliezen. Het is zaak dat Rijkswaterstaat haar verantwoordelijkheid neemt om de natuur op het strand te verbeteren.

In het voorstel voor de strandzonering wordt een indeling gemaakt in drie typen strand: het natuurstrand, het seizoenstrand en het recreatiestrand.

Op het recreatiestand is ruimte voor evenementen, jaarrond strandpaviljoens en strandhuisjes. Alleen op de stranden van Petten, IJmuiden en Zandvoort wordt nog ruimte geboden voor meer bebouwing. Seizoenstranden zijn voor rustige recreatie. In de zomer kunnen hier strandhuisjes staan, die na het seizoen weer worden weggehaald. Op het natuurstrand  krijgt de natuur voorrang en alle ruimte. We ondersteunen de oproep van de natuurorganisaties om delen hiervan onder het Natuur Netwerk Nederland(NNN) te laten vallen.

De PvdA kan zich goed vinden in deze indeling van de stranden, ook omdat hiermee het ‘bebouwde’ deel van het strand van 24 tot 17 kilometer wordt teruggebracht. We hebben wel zorgen over de handhaving van de te maken afspraken. Op het strand van Castricum staan de strandpaviljoens bijvoorbeeld nu al met de achterkant in de duinvoet, de zeewering. Dat is een onwenselijke situatie. De gemeente en het waterschap moeten hier tegen optreden, maar dat gebeurt onvoldoende.

Binnenkort komen de betrokken partijen weer bij elkaar om de volgende versie van de kustzonering en het Toekomstperspectief te bespreken. Wij zullen de gedeputeerde onze aandachtspunten meegeven om daar in te brengen. Begin 2018 wordt het toekomstperspectief in de gemeenteraden en de Staten vastgesteld, als alles mee zit en de eensgezindheid behouden kan blijven.

De PvdA dringt er op aan dat daarna snel wordt begonnen met het maken van beleid voor de binnenduinrand, de strook land die aan de binnenkant grenst aan de duinen. Daar staan de natuurwaarden en de kustbescherming sterk onder druk door de huidige bebouwing en de vele plannen voor nieuwe vakantiebungalows. Een goed beheerde, groene, robuuste  binnenduinrand van Den Helder tot Zandvoort is hierbij onze inzet. Daarin moet natuurlijk ook ruimte blijven voor verantwoorde recreatie en vakantiehuisjes. Niet alleen in het hogere, dure segment, maar ook voor mensen met een smalle beurs. De kust, het strand en de duinen zijn immers van en voor ons allemaal en dat perspectief moeten we ook in de toekomst zeker behouden.