Door op 2 september 2013

Leden PvdA Noord-Holland ruimen 577 kilo strandafval op

Tientallen vrijwilligers van de PvdA hebben op zondag 1 september elf stranden in Noord-Holland, van Bloemendaal tot Texel, opgeruimd. Ze haalden daarbij meer dan 577 kilo aan plastic afval op. ‘Met deze actie vragen wij aandacht voor de Noordzee’, aldus initiatiefnemer en Statenlid Gohdar Massom.

Op de stranden van Bloemendaal, Zandvoort , Velsen, Castricum, Bergen, Petten, Callantsoog , Sint Maartenszee, Hollands Kroon, Den Helder en Texel gingen PvdA Tweede Kamerleden, Statenleden en gemeenteraadsleden samen met vrijwilligers het plastic afval opruimen.

Deze opruimactie, oorspronkelijk een initiatief van de PvdA Noord-Holland, is in de afgelopen maanden uitgegroeid tot een grootschalige landelijke actie. Ook in de overige provincies hebben PvdA-leden plastic afval opgeruimd.  In totaal gingen 21 lokale afdelingen van de PvdA het strand op en is landelijk in totaal 1200 kilo plastic afval verzameld. Massom: “De actie Schone Stranden is zeer succesvol verlopen en wij willen van die actie een jaarlijks fenomeen maken”. De opruimactie werd ondersteund door natuur- en milieuorganisaties Stichting De Noordzee en de Plastic Soup Foundation.

Massom: “Mensen beseffen vaak niet hoe schadelijk plastic is voor de natuur. Het is nog niet gemakkelijk genoeg om je afval gescheiden weg te gooien. De PvdA wil de bewustwording op dit gebied vergroten door de mogelijkheden om afval te scheiden uit te breiden.” Zo moet het ook op het strand mogelijk worden plastic apart weg te gooien en moet het aantal afvalbakken worden uitgebreid. Op die manier moet de hoeveelheid afval die wordt achtergelaten op het strand en in de zee worden teruggedrongen.