Loketfunctie Noord-Hollandse stations

9 februari 2021

De PvdA roept op de huidige loketfunctie op de stations Hoorn, Alkmaar, Hilversum en Haarlem te behouden. Stationsloketten dragen bij aan de veiligheid en de dienstverlening aan reizigers in het OV. Maandag 1 februari, was er weer een Provinciale Statenvergadering. In deze vergadering heeft de PVDA samen met SP, Denk, JA21, PVV en de Christenunie de motie ‘behoud loketfunctie o.a. op stations Alkmaar, Hoorn en Hilversum’ ingediend die unaniem is aangenomen.

De motie ontstond naar aanleiding van een brandbrief die medewerkers van de NS naar raadsleden van verschillende gemeenten gestuurd hadden. Daarin spraken zij hun zorgen uit over het voornemen van de NS om de loketfuncties bij sommige stations in te perken. Voor Noord-Holland zou dat vooral gaan om de stations Hoorn, Alkmaar, Hilversum en Haarlem.

Als  PvdA zijn wij er van overtuigd dat een loket op een station zoveel meer is dan alleen een kaartjesverkooppunt. De aanwezigheid van een loket draagt bijvoorbeeld bij aan de sociale veiligheid. Bovendien kunnen de medewerkers mensen helpen die minder digi- of taalvaardig zijn. En wat te denken van de toeristen die we graag met het OV kennis willen laten maken met al het moois dat onze steden en dorpen buiten Amsterdam te bieden hebben.

Ons Statenlid Aukelien Jellema werd via Twitter op de brandbrief gewezen. Zij is er meteen mee aan de slag gegaan. Uiteindelijk heeft Statenlid Sandra Doevendans, onze woordvoerder Mobiliteit & Bereikbaarheid, de motie ingediend. Daar voor had zij intensief  overlegd met andere partijen in PS, met als gevolg dat de motie unaniem is aangenomen.

De motie roept Jeroen Olthof, onze Gedeputeerde Mobiliteit en Bereikbaarheid, op om in gesprek te gaan met NS over het verdwijnen van de loketten.  Een loket dient als centrale plek, waar je makkelijk met vragen naar toe kan. We hebben het afgelopen jaar meer dan ooit gemerkt wat de enorme meerwaarde van persoonlijk contact met mensen is en hoeveel er verloren gaat als dat wordt vervangen door techniek, hoe goed die techniek ook werkt.

Waar ben je naar op zoek?