Door op 30 januari 2014

Meer biologische landbouw nodig in Noord-Holland

De belangstelling voor biologische land- en tuinproducten groeit snel. Er zijn steeds meer mensen die in de winkel of bij de boer biologische producten kopen. Daarnaast willen juist mensen die in de stad wonen in toenemende mate weten waar hun eten vandaan komt. Dit verklaart de enorme groei van buurtmoestuinen en stadslandbouw. De PvdA vindt dit een goede ontwikkeling. Niet alleen zijn biologische producten vaak smaakvoller dan gewone producten; doordat er minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt zijn ze ook minder belastend voor de bodem en het grondwater.

In Noord-Holland is op dit moment niet genoeg grond beschikbaar voor biologische landbouw. Op dit moment is het biologisch areaal in Noord-Holland 6300 hectare. Dat is slechts 5 % van het totale landbouwareaal. De provincie heeft echter de ambitie om in 2015 minstens op 7 % te zitten.

De PvdA steunt deze ambitie volledig en wil in de volgende bestuursperiode naar een nog veel hoger percentage. Dit kan ook, want er zijn meer dan voldoende agrariërs zijn die willen omschakelen naar biologische landbouw. Er moet dan echter wel grond beschikbaar zijn.

De gemeente Schagen laat zien hoe het gebrek aan grond op een simpele en creatieve manier aangepakt kan worden. Daar wordt een poging gedaan om gronden die gemeentelijk eigendom zijn gedeeltelijk beschikbaar te stellen voor biologische boeren. Dit voorbeeld zou door veel meer gemeenten, die voormalige landbouwgronden dichtbij de bebouwde kom in bezit hebben, gevolgd kunnen worden.

Daarnaast zou er bij ruilverkavelingsprojecten intensiever gekeken moeten worden of er meer biologisch areaal gerealiseerd kan worden. Ook ontstaan er goede mogelijkheden wanneer er, in overleg met grondeigenaren en natuurbeheerorganisaties, slimme combinaties worden gemaakt tussen natuurbeheer en biologische landbouw. Deze aanpak levert in Noord-Holland momenteel een behoorlijk aantal biologische hectares op, maar er moet wel actief aan getrokken worden.

Tot slot zijn er legio mogelijkheden om  in Noord-Hollandse steden en dorpen braakliggende kavels al dan niet tijdelijk beschikbaar te stellen voor groente- en moestuinen. Het gaat hierbij niet zozeer om verhoging van de biologische productie, maar simpelweg om mensen die dat willen de mogelijkheid te bieden om hun eigen voedsel te verbouwen.

Tijdens het debat hierover in Provinciale Staten heeft de PvdA-fractie er bij Gedeputeerde Staten op aangedrongen het huidige beleid voort te zetten, maar tegelijkertijd te intensiveren en voortdurend op zoek te blijven naar nieuwe, creatieve mogelijkheden.

Stand van zaken biologische landbouw in Noord-Holland – brief GS d.d. 7 november 2013