Naar een toekomst zonder zwerfafval

6 maart 2019

In de laatste vergadering van deze provinciale staten stond het initiatief voorstel ‘Naar een toekomst zonder (plastic) zwerfafval’ van Groenlinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie/SGP op de agenda. Een prima initiatief om het probleem van het plastic zwerfafval aan de orde te stellen. Op straat en in recreatie- en natuurgebieden zien we allemaal de hoeveelheid plastic en zwerfafval toenemen. Met ernstige vervuiling van natuur en bodem als gevolg. Ook bedreigt het plastic de gezondheid van de dieren.

De PvdA NH vindt het net als deze partijen een zorgelijke ontwikkeling die aangepakt moet worden. Aanpakken door mensen zelf, bedrijven en overheden. De provincie heeft hierbij een duidelijke taak en verantwoordelijkheid bij het schoonhouden van provinciale (vaar)wegen en terreinen. Hetzelfde geldt voor gemeenten en waterschappen. In natuur- en recreatiegebieden zien we ook meer plastic afval. De boswachters en handhavers hebben er hun handen vol aan en komen tijd tekort om bezoekers aan te spraken en alle rotzooi op te ruimten. Op voorstel van de PvdA fractie is er onlangs meer geld beschikbaar gesteld voor de terreinbeheerders om het toezicht uit te breiden.

Het initiatiefvoorstel stelt terecht dat de ambitie omhoog moet om de hoeveelheid afval terug te dringen. De provincie moet zich hiervoor actief inzetten. Faciliteer initiatieven voor opruimacties en sluit aan bij de landelijke opschoondagen. Een ander voorstel is om samen met de terreinbeherende organisaties te bespreken hoe mensen tijdens het sporten of recreëren zwerfafval kunnen opruimen. Met deze aanpak en het aanspreken van mensen moet een afvalloos Noord-Holland een stap dichterbij worden gebracht. In het verkiezingsprogramma van de PvdA Noord-Holland 2019 wordt gepleit om de hoeveelheid plastic terug te dringen, statiegeld op kleine plastic flesjes in te voeren en actief in te zetten op recycling.