Natuurinclusieve landbouw in de praktijk

11 september 2018

Op donderdag 6 september bezochten statenleden, op uitnodiging van het Terrein Beheerders Overleg (TBO) Noord-Holland, twee boerenbedrijven die natuur inclusief en gedeeltelijk kringloop boeren. Namens de PvdA NH waren dat Nico Papineau Salm en Marieke van Duijn. Bij natuur inclusief is de agrarische productie leidend en zijn de gerealiseerde natuurwaarden mooie en gewilde bijproducten. Bij kringlooplandbouw worden de mineralenkringlopen koolstof, stikstof en fosfaat zoveel mogelijk gesloten. In de concept omgevingsvisie NH2050 gaat de provincie voor natuur inclusieve landbouw in de hele provincie. Dit werkbezoek kwam dus voor de statenleden op het juiste moment.

Het bedrijf van familie Ruyter in Spanbroek is het eerste dat we bezoeken. Het bedrijf is sinds enkele jaren met succes biologisch met 200 melkkoeien. De zonen geven aan dat het 10 jaar geleden wel even resetten was: voor de grond, de dieren, maar ook voor henzelf. Maar dat ze daar nu de vruchten van kunnen plukken en ze glimlachen trots. Vader Ruyter knikt instemmend en trots mee. Op het land gaat tegenwoordig alleen ruige mest, de koeien lopen buiten. Het is goed te zien aan de bloemen en het gras dat de bodem gezond is. Van Landschap Noord-Holland wordt 30 hectare grond gepacht waar met succes het weidevogelbeheer centraal staat. De samenwerking met het Landschap over het behalen van de natuurdoelen verloopt goed.

Na een heerlijke lunch met rauwe melk van eigen koeien vertrek het gezelschap naar boerderij Natuurlijk Genoegen van de familie Konijn. Dit is een biologisch-dynamisch melkveebedrijf met kruidenrijk grasland, weidevogels en gebruik van dierlijk mest. Bij biologisch-dynamische landbouw wordt de natuur gezien als een overal verbonden geheel. Zo is dus ook landbouw verbonden met klimaat, bodemvruchtbaarheid, watervervuiling, biodiversiteit en luchtkwaliteit. Van hun melk wordt in Heiloo een bijzondere kaas gemaakt. Jeroen en Rosalinde Konijn doen veel aan educatie op hun bedrijf. Scholieren ervaren in de praktijk hoe een boerenbedrijf werkt. Op het erf is ook nog een camping.

Deze 2 bedrijven laten goed zien dat natuur inclusieve landbouw in Noord-Holland gewoon kan, nu en in de toekomst. Mooi is de uitspraak van de broers de Ruyter bij het bezoek: “ Biologische producten zijn gezond, je kunt ze langer bewaren, je hoeft er minder van te eten en daardoor is het een belangrijke bijdrage aan de wereldvoedselproductie en natuurontwikkeling”. Bij de afsluiting van dit boeiende werkbezoek stellen de TBO’s dat er ook nog de natuur intensieve landbouw’ is waar de natuur op één staat en de agrarische productie hiervan is afgeleid. Iets om bij een volgend werkbezoek te gaan kijken.