Nico Papineau Salm neemt petitie in ontvangst

2 juli 2018

Noord-Holland kent een zeer karakteristiek boerderijtype in de vorm van de stolpboerderij. Je ziet ze gelukkig nog staan in het landschap van West-Friesland en de Beemster. Ze zijn iconisch en beeldbepalend in het landschap. Maar het gaat niet goed met de stolpboerderij. Zeventig jaar geleden stonden er maar liefst 10.000, nu zijn het er nog slechts 5000. De schatting is dat er jaarlijks dertig stolpboerderijen verdwijnen. Om deze teloorgang te stoppen zijn de Erfgoedvereniging Bond Heemschut, de Boerderijenstichting Noord-Holland ‘Vrienden van de stolp’ en het Westfries Genootschap eind november 2017 de campagne ‘Red de Stolp’ gestart. Onderdeel van de campagne was het laten ondertekenen van de petitie voor effectiever stolpenbeleid. In de petitie wordt op geroepen:

• Dat de provinciale en lokale politiek en bestuurders maatregelen nemen de stolpen beter te beschermen en te redden
  • Dat er budget beschikbaar wordt gesteld om stolpeneigenaren in het behoud, restauratie en herbestemming van hun stolp te ondersteunen
  • Dat de dominantie van de stolpen in het open Noord-Hollandse landschap planologisch geborgd wordt

Ton Buitendorp (D66) en Nico Papineau Salm nemen petitie in ontvangst

De campagne werd donderdag 28 juni tijdens de Grote Stolpendag in een stolpboerderij in Venhuizen afgesloten. Hier gaven de Boerderijenstichting, de Groene Grachten en de Academie van Bouwkunst hun visie op de toekomst van de stolpboerderij. Gedeputeerde Jack van der Hoek overhandigde de Stolpenhandreiking voor gemeenten aan de wethouder van Drechterland. Hierbij gaf de gedeputeerde aan dat de Provincie de subsidiemogelijkheden voor restauratie van stolpen gaat verruimen en hiervoor waar mogelijk de regeling van monumentale erkenning aan te passen. Directeur Karel Loeff van Bond Heemschut overhandigde 2270 ondertekende petities aan de aanwezige statenleden Tom Buitendorp (D66) en Nico Papineau Salm (PvdA). Zij hebben toegezegd in de vorm van een bespreeknotitie de toekomst van de Stolp in september te agenderen in de Statencommissie en dan te bespreken wat de Provincie nog meer kan doen.