Door op 9 maart 2015

Noord-Hollandse bedrijven mogelijk nauwelijks betrokken bij bouw datacentrum Microsoft

Noord-Hollandse bedrijven worden mogelijk nauwelijks betrokken bij de bouw van het nieuwe datacentrum van Microsoft in de Wieringermeer. Dat bleek op donderdag 19 februari tijdens een werkbezoek van minister Jet Bussemaker en de PvdA Noord-Holland aan de Nederlandse marktleider op het gebied van de bouw, levering en integratie van hoofdcomponenten voor datacenters in de IJmond.

PvdA-Statenlid Adnan Tekin: “Wij gingen er van uit dat de komst van Microsoft veel werk op zou leveren voor bedrijven in de regio. Maar tijdens het bedrijfsbezoek werd ons verteld dat Microsoft zijn eigen bouwbedrijven en ontwikkelaars meeneemt uit onder andere de VS en de UK. Wij willen hierover opheldering van het College.” Het betreffende bedrijf in de IJmond is marktleider in Nederland op het gebied van de bouw, levering en integratie van hoofdcomponenten (waaronder noodaggregaten) voor datacenters. Het bedrijf kreeg echter geen kans om in te schrijven op de opdracht, omdat er geen aanvragen bij regionale bedrijven zijn gedaan. In plaats daarvan heeft Microsoft voornamelijk bedrijven uit het buitenland in de arm genomen.

De PvdA wil nu onder andere van het College van Gedeputeerde Staten weten of de betrokkenheid van regionale en lokale bedrijven bij de bouw van het datacentrum ter sprake is gekomen tijdens de onderhandelingen met Microsoft en waarom dit niet tot resultaat heeft geleid.

Schriftelijke vragen nauwelijks Noord-Hollandse bedrijven betrokken bij bouw datacentrum Microsoft