Opkomen voor je burgers

25 januari 2018

Vanuit Noord Holland volgen wij de ontwikkelingen rond de gaswinning in Groningen uiteraard met veel belangstelling. Goed dat de Groningers opkomen tegen een overheid die hun in de kou laat staan. Daar kunnen wij in Noord Holland nog wat van leren. Noord Holland wordt getergd door een voortdurende vliegtuigherrie. En nu de luchthaven volloopt en de herrie niet te harden is, begint de landelijke politiek een offensief met de VVD voorop om de beperkingen rond de tomeloze groei van Schiphol op te heffen. De Alderstafel is maar nutteloos gepolder zo hoor ik op de tv. Ruim baan voor nog meer herrie. Ik hoor te weinig over selectieve groei op Schiphol, te weinig over een verdere beperking van de nachtvluchten. En in de nacht worden de Noord Hollanders al veel meer uit hun slaap gehouden door nachtvluchten dan bij Heathrow en Charles de Gaulle.

In Groningen worden eindelijk de belangen van burgers een keer boven de financiële belangen gezet, bij ons is dat helaas nog niet het geval. In Groningen is Rene Paas Commissaris van de Koning. Een man die zichtbaar voor zijn burgers opkomt, die er staat en Den Haag waarschuwt. Het zou goed zijn als ook onze commissaris die rol meer oppakt. Economie en werk zijn zeer belangrijk, maar de leefbaarheid zo langzamerhand misschien wel meer. Daarbij is burgerparticipatie nodig. Meer gebruik van nieuwe technologische middelen daarbij is goed, maar we gooien geen oude schoenen weg voordat we nieuwe hebben. Want zonder het creëren van draagvlak, polderen zoals dat heet, dreigt ook bij ons, een Groningse volkswoede.