Oproep kandidaatstelling Hoogheemraadschap Rijnland verkiezingen 2023

13 augustus 2022

Hierbij een bericht voor PvdA-leden die wonen in het gebied van Hoogheemraadschap Rijnland.

Omdat het hoofdkantoor in Leiden zit, worden de verkiezingen voor dit waterschap georganiseerd door het Gewest Zuid-Holland.

Woon je in Noord-Holland en in het waterschapsgebied van Rijnland ? En heb je als PvdA-lid interesse om je in te zetten voor de PvdA in dit waterschap? Dan kun je jezelf nog tot 1 september kandidaat stellen. In dit nieuwsbericht vind je alle informatie die je nodig hebt om te solliciteren naar een plek op een van de kandidatenlijsten.

We zijn op zoek naar enthousiaste leden die zich vier jaar lang willen inzetten voor het waterschap Hoogheemraadschap Rijnland. Daarbij wordt een mix gezocht tussen jong en oud, ervaren en onervaren en verschillende woonplaatsen, afkomsten en achtergronden. Iedereen wordt aangemoedigd om mee te doen!

Korte tijdlijn

• 25 augustus en 30 augustus organiseert het Centrum voor Lokaal Bestuur een programma van twee avonden (online), waarin je duikt in de wereld van de waterschappen en provincies (crashcourse). Ervaren partijgenoten nemen je mee in hun eigen eerste stappen, je leert waar de bestuurslagen over gaan en hoe je er politiek bedrijft.
    Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan voor de bijeenkomsten via deze link.
  • Op donderdag 1 september sluit de kandidaatstelling.
  • De gesprekken met de kandidaatstellingscommissie zullen aanvangen in september. Na een eerste selectie zullen uitnodigingen uitgaan voor de fysieke gesprekken.
  • Medio oktober worden de lijsten door het bestuur vastgesteld en gedeeld met de leden.
  • In november worden op een ledenvergadering zowel de kandidatenlijsten als verkiezingsprogramma’s vastgesteld.
  • Op 15 maart 2023 zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en Waterschappen.

Praktische info voor kandidaatstelling

• Je kunt je kandidaat stellen door een mail te sturen.
  • Bij je mail dien je voor een geldige kandidatuur de volgende stukken te voegen:
    • CV;
    • Motivatiebrief, max. 1 A4;
    • Getekende interne bereidverklaring;
    • Getekende PvdA-erecode
  • Voor een geldige kandidatuur moet je ook lid zijn van de PvdA en geen contributieachterstand hebben. Voor zittende fractieleden en dagelijks bestuurders geldt dat de afdracht van 3% voor leden met een politieke functie voldaan moet zijn.
  • Een kandidatuur als lijsttrekker dient expliciet vermeld te worden en moet worden vergezeld van minimaal 50 handtekeningen van stemhebbende leden in het Gewest.

We hopen zo veel mogelijk aanmeldingen te ontvangen voor een plek op een van de lijsten. Twijfel je of je je kandidaat wilt stellen? Neem dan contact op met het bestuur via [email protected]. Wij kunnen je meer vertellen over het proces en je in contact brengen met huidige leden van de Waterschappen die je meer kunnen vertellen over het werk.

Tot slot: hieronder zijn documenten te downloaden die je nodig hebt voor een succesvolle aanmelding, te weten de interne bereidverklaring en de erecode. Ook de uitgebreide profielschets voor de Waterschappen zijn hieronder te downloaden.

Interne bereidverklaring Waterschappen
Erecode PvdA