Pilot ‘boeren’ in natuur succesvol verlopen

25 april 2018

Op de eerste mooie woensdag in april was er een feestelijke bijeenkomst in het dorpje Noordeinde in de Eilandspolder. PvdA gedeputeerde Adnan Tekin en leden van de commissie Natuur, Landbouw, Water en Milieu van de provincie waren daar op uitnodiging van de 4 natuurboerenfamilies; Hos, Rutte, Schipper en Prins-Schermer. Deze agrariërs hebben in de afgelopen 4 jaar in nauwe samenwerking met Staatsbosbeheer (SBB) de pilot ‘Natuurboeren in het Natuur Netwerk Nederland (NNN)’ uitgevoerd. De pilot was erop gericht om naast melk vooral ‘natuur’ te produceren.

Het resultaat na 4 jaar laat zien dat dit mogelijk is. Dit komt onder andere door later maaien, gebruik maken van stalmest op het land en zorgen voor zogenoemde ‘plasdras’ situaties in de weilanden. Naast het produceren van melk ging het in de pilot om natuurproducten als; voorwaarden scheppen om goede omstandigheden te creëren voor een groter aantal weidevogels, meer biodiversiteit, open landschap en een hoger waterpeil dan in de omliggende polders.

De bijeenkomst begon met toelichtingen door de deelnemende boeren, Riena, regio directeur van SBB, en door natuurgedeputeerde Adnan Tekin. Adnan Tekin is heel positief over het werk van de boeren. Hun inspanningen laat zien dat het boerenbedrijf in de natuur mogelijk is. Belangrijk daarbij is wel dat er sprake moet zijn van een langdurige pachtovereenkomst, in dit geval 25 jaar. Het gaat dan om erfpacht in plaats van gewone pacht waarbij natuurdoelen leidend zijn. Andere factoren voor succes zijn voldoende hectares grond en voldoende natuursubsidie. De gedeputeerde sloot zijn inleiding af met de uitreiking van certificaten aan de 4 boeren.

Hierna stapte het hele gezelschap in een open boot voor een fantastische vaartocht door de Eilandspolder. De geslaagde bijeenkomst werd afgesloten met een gezellige borrel op het terras. Voor de PvdA Statenfractie is deze pilot een belangrijke ontwikkeling. Het laat zien dat wanneer natuurbeheerders en boeren goed samenwerken, dit meer natuur en tevens duurzaam geproduceerde landbouwproducten oplevert.