Door op 17 december 2015

Provinciale Staten stemt in met aansluiting A9 bij Heiloo

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben op 14 december jl. ingestemd met het verstrekken van een krediet van 12,1 miljoen euro voor aansluiting van het lokale wegennet vanuit Heiloo op de rijksweg A9.

Deze aansluiting is onderdeel van het integrale programma De Nieuwe Strandwal van de gemeenten Alkmaar, Heiloo, Castricum en de provincie Noord-Holland. Naast deze aansluiting bestaat dit programma ook uit de onderdelen woningbouw en groenprojecten in Heiloo en Castricum en betere ontsluiting van het bedrijventerrein Boekelermeer.

De PvdA fractie stemde deze week in met de voordracht omdat wij onder meer vinden dat het van groot belang is om in dit gebied woningen te bouwen. In NH is er namelijk een opgave om 230.000 woningen te realiseren. Als OV knooppunten zijn Heiloo en Castricum daarvoor geschikte locaties. Echter, bij nieuwe woningen horen ook goede ontsluitingen voor het verkeer. Met name in Heiloo is dat belangrijk omdat daar nu al knelpunten zijn op het bestaande wegennet.

De PvdA fractie heeft duidelijk kenbaar gemaakt dat zij zorgen heeft over het vervallen van een bestaande fietsverbinding bij de Lagelaan over de A9 en het ontbreken van afgeronde plannen voor natuur en cultuurhistorie (het Die) aan de oostkant van de A9. Zeer zorgelijk vindt de PvdA dat de gemeente Heiloo nog geen verkeersplan klaar heeft liggen om de situatie na de realisatie van de aansluiting aan te pakken. Terecht heeft de PvdA fractie in de gemeenteraad van Heiloo hier ernstige kritiek over geuit. Inwoners moeten tijdig weten hoe het verkeer door het dorp wordt geleid en dat nieuwe knelpunten worden voorkomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Vennewatersweg richting Egmond Binnen en de Kanaalweg. Hier moeten maatregelen worden genomen om overlast voor direct omwonenden uit te sluiten.

De provinciale PvdA fractie heeft ingestemd met de voordracht nadat de gedeputeerde Post had toegezegd zich tot het uiterste in te spannen om het fietspad over het nieuwe viaduct alsnog in de plannen op te nemen. Ook was er de toezegging dat onder verantwoordelijkheid van de PvdA gedeputeerde Tjeerd Talsma op korte termijn wordt gewerkt aan een integraal gebiedsplan voor natuur(compensatie) en cultuur aan de oostkant van de A9. Hierbij wordt actief samengewerkt met o.a. het Landschap Noord-Holland. Afspraak is dat de natuurcompensatie uiterlijk 2 jaar na de realisatie van de nieuwe aansluiting gereed is. In 2016 zal de PvdA fractie de gedeputeerden regelmatig vragen naar de voortgang van de uitvoering van de gedane toezeggingen.

Nico Papineau Salm