Door op 16 januari 2014

Provincie tegen verbod op hoogbouw rond Schiphol

Op verzoek van PvdA dient GS een zienswijze in

Vandaag werd bekend dat bij de provincie geen draagvlak bestaat voor het nieuwe Luchthavenindelingsbesluit. In dit besluit worden de mogelijkheden voor hoogbouw in de wijde omtrek van Schiphol drastisch beperkt. Medio december drong de PvdA Noord-Holland er al bij de provincie op aan om een zienswijze in te dienen. Nu komt ook GS tot de conclusie dat het kabinet onvoldoende duidelijk maakt waarom de beperking nodig is. PvdA Statenlid Gohdar Massom: “De PvdA is blij dat GS niet zomaar meegaat in de plannen van het kabinet en een zienswijze indient. Er moet een heldere afweging komen met andere belangen zoals werkgelegenheid, woningbouw en duurzame energie”.

In december stelde de PvdA vragen aan Gedeputeerde Staten over het voornemen van het kabinet om per 1 juli 2014 een aantal extra beperkingen aan de omgeving van Schiphol op te leggen. Deze beperkingen zijn volgens het kabinet nodig om de vliegveiligheid rond Schiphol te vergroten. In een straal van 18,5 kilometer rond Schiphol zouden beperkingen gaan gelden; zo zou de Amsteltoren volgens de nieuwe regels bijvoorbeeld te hoog zijn. Massom: “Iedereen die wel eens naar Dubai of Sydney is gevlogen weet dat die vliegvelden worden omringd door gebouwen die vele malen hoger zijn dan het hoogste gebouw in Amsterdam. Daar is de vliegveiligheid kennelijk geen probleem.”

Gedeputeerde Staten geeft in antwoord op de vragen van de PvdA ook aan dat er niet is overlegd met de provincie over het nieuwe Luchthavenindelingsbesluit. Massom: “Dat is gek, want het besluit heeft grote gevolgen voor de ruimtelijke ordening in het gebied rond Schiphol. Het was netjes geweest als er vooraf overleg had plaatsgevonden.” Gedeputeerde Staten verzoekt het kabinet nu om dat overleg alsnog te bewerkstelligen.

Schriftelijke vragen Luchthavenindelingsbesluit

Waar ben je naar op zoek?