Door op 6 juli 2012

PvdA brengt een werkbezoek aan De Meerlanden

Er moet meer gedaan worden aan scheiding van afval in Noord-Holland. Dat vindt de PvdA die voor een nieuw duurzaam grondstoffenbeleid pleit. Afval moet in toenemende mate gezien worden een grondstof, zeker nu grondstoffen als aardgas steeds schaarser worden. Op 20 juni 2012 brachten de Statenfractie van de PvdA Noord-Holland en Gemeenteraadsfractie van de PvdA Haarlemmermeer daarom een gezamenlijk werkbezoek aan Afval en Milieu bedrijf De Meerlanden in Rijsenhout.

Na een presentatie door Ger de Jong, algemeen directeur De Meerlanden, kregen de PvdA’ers een rondleiding door het bedrijf.

De Meerlanden verzamelt afval verzamelt bij negen gemeenten. Bij het bedrijf wordt groente-, fruit- en tuinafval (GFT) verwerkt. Door een proces van vergisten en composteren worden van het GFT-afval vijf nuttige producten gemaakt: vergisting levert groengas en CO2, composteren levert compost, warmte en water.

Een derde van de vuilniswagens van De Meerlanden rijdt op groengas dat gewonnen is uit GFT- afval dat zij zelf verzameld hebben. De rest van het groengas wordt verkocht. De grote hoeveelheid CO2 en warmte wordt geleverd aan omleggende glastuinbouw bedrijf.

Het bedrijf biedt werk aan 450 werknemers. 150 werknemers zijn ingehuurd vanuit sociale werkplaatsen.

Statenlid Gohdar Massom, woordvoerder Milieu; “De Meerlanden is een voorbeeld van een bedrijf dat innovatief en duurzaam bezig en tegelijkertijd winst maakt. Wij zijn onder de indruk van het proces van vergisten en composteren en de daaruit voorkomende duurzame producten”.