Door op 2 maart 2015

PvdA haalt ruim 1000 kilo strandafval op

Afgelopen zondag is de PvdA op drie Noord-Hollandse stranden in actie gekomen om zo veel mogelijk plastic afval te verzamelen. Tijdens deze Schone Stranden actie in Den Oever, Castricum aan Zee en IJmuiden heeft de PvdA Noord-Holland met hulp van tientallen vrijwilligers in totaal 1000 kilo afval bij elkaar verzameld.

Op de actie in Den Oever waren tientallen mensen afgekomen. De vrijwilligers werden vergezeld door Tweede Kamerleden Sjoera Dikkers en Jeroen Recourt en lijsttrekker voor de PvdA Noord-Holland Tjeerd Talsma. Samen gingen zij, na een warme kop soep met ‘stik’, naar ‘het Schor’ om daar zo veel mogelijk plastic op te rapen. De natuurorganisaties ‘De Kop’ van Staatsbosbeheer en Stichting Landschapszorg Wieringen hielpen mee om het afval te verzamelen en weg te voeren. In anderhalf uur tijd kon de in totaal veertig man maar liefst 400 kilo afval verzamelen.

Ook op de stranden bij Castricum aan Zee en IJmuiden kwam de PvdA in actie voor schonere stranden. Volgens Greet Blokker, Statenlid in de Provincie Noord-Holland, zijn het vooral de aangespoelde visnetten die het strand zo vervuilen. ‘’Het was een groot succes!’’, zei Xander den Uyl, Statenlid en kandidaat in de Provincie Noord Holland. De acties in Castricum aan Zee en IJmuiden haalden samen ruim 600 kilo afval op.