Door op 12 maart 2012

PvdA: luchtvervuiling in IJmond en Amsterdam terugdringen

De PvdA Noord-Holland is bezorgd over de toename van de luchtvervuiling in met name de IJmond en Amsterdam en de effecten hiervan op de gezondheid. De PvdA dringt aan op spoedige maatregelen om de hoge concentraties fijnstof en stikstofdioxine te verminderen. Dat is één van de voorstellen die PvdA-statenlid Gohdar Massom maandag 12 maart zal doen tijdens de behandeling van het Provinciaal Milieubeleidsplan in de statencommissie Ruimte en Milieu.

Jaarlijks overlijden in Nederland naar schatting tussen de 15.000 en 25.000 mensen vervroegd vanwege hoge concentratie fijnstof in hun leefomgeving. In Noord-Holland is de toename het grootst in de IJmond (fijnstof) en in Amsterdam (stikstofdioxine). Onderzoeken in onder meer Wijk aan Zee laten zien dat het aantal mensen met kanker, hartklachten en longklachten in de IJmond duidelijk hoger ligt dan in de rest van het land. Massom: “De PvdA dringt aan op spoedige maatregelen. Hierbij denken wij onder meer aan het aanbrengen van windschermen in het havengebied in de IJmond. Ook vragen wij de provincie om de gezondheidseffecten van het afschaffen van 80km zones in Amsterdam en het verhogen van de maximale snelheid naar 130 km/h te onderzoeken.”

Daarnaast doet de PvdA nog een aantal andere voorstellen voor het Provinciaal Milieubeleidsplan. Zo pleit de PvdA voor een structuurvisie voor de ondergrond. Hierin kan duidelijk worden waar er bijvoorbeeld kansen liggen voor warmte-koudeopslag en geothermische energie, maar wordt ook aandacht besteed aan leidingen, ondergronds bouwen, aardkundige monumenten en archeologische waarden. De provincie Drenthe heeft al zo’n visie. De PvdA wil dat Noord-Holland dit voorbeeld volgt.

Ook wil de PvdA meer aandacht voor afval in het provinciaal milieubeleid. Massom: “Er moet in Noord-Holland veel meer afval gescheiden worden ingezameld. Hoewel gemeenten hierin een belangrijke rol hebben, kan de provincie een rol als aanjager vervullen. Ook denken wij aan het inzamelen van afval dat door vissers wordt opgevist in zee. Zuid-Holland doet daar al aan mee, Noord-Holland nog niet.”

Tenslotte wil de PvdA dat de provincie veel slimmer omgaat met wegverlichting. Massom: “De PvdA pleit voor led-verlichting op alle provinciale wegen. Dat is veel duurzamer dan de huidige verlichting. Een provincie als Friesland is daar al veel verder in dan Noord-Holland. Ook willen wij dat de provincie gebruik maakt van verlichting die op stille momenten vanzelf uitgaat, om lichtvervuiling en energieverbruik te verminderen.”