PvdA NH hoopt op vrouwelijke opvolger Johan Remkes

23 april 2018

Vorige week kondigde onze Commissaris van Koning Johan Remkes zijn vertrek aan. Hij gaat genieten van een welverdiend pensioen.  Ook binnen onze fractie is heel veel waardering voor het werk van Remkes. Hij heeft gezag in de Staten, heeft een groot netwerk in Den haag en heeft veel voor Noord Holland kunnen betekenen.

Natuurlijk is er op iedereen wel wat aan te merken, maar toch overheerst de waardering. Het zal natuurlijk lastig zijn een geschikte opvolger voor hem te vinden. In een eerste reactie hebben we aangegeven dat wij graag iemand van eenzelfde statuur willen als Johan Remkes, maar het moet in onze ogen in ieder geval een vrouw zijn. Op dit moment is er maar één vrouwelijke Commissaris van de Koning: onze eigen Jetta Klijnsma in Drenthe. Dat maakt 8,5% vrouwelijke commissarissen. De Tweede Kamer schreeuwt terecht  moord en brand wanneer in de particuliere sector het aandeel vrouwen in leidinggevende functies achterblijft. Wat de Commissarissen van de Koning betreft, maakt de politiek er echt een potje van. Ik vind dat dit moet veranderen in ieder geval in Noord Holland.