Door op 3 juli 2013

PvdA Noord-Holland betreurt vertrek duo-statenlid

De PvdA Noord-Holland betreurt het vertrek van duo-statenlid Eric Geels. Vorige week maakte Geels binnen de fractie bekend zijn werkzaamheden als duo-statenlid in de commissie Mobiliteit & Wonen neer te leggen. Vandaag licht hij zijn vertrek toe in een interview met het Haarlems Dagblad. Fractievoorzitter Xander den Uyl: “De fractie betreurt het dat Eric via deze weg zijn onvrede uit. Binnen de fractie werd hij gewaardeerd om zijn betrokkenheid en oprechtheid. Alleen politiek is een kwestie van geven en nemen. Als je dat als politicus niet kan accepteren dan krijg je het lastig.”

Directe aanleiding voor het vertrek van Geels vormde de discussie rond de Fast Flying Ferry. De PvdA ging uiteindelijk akkoord met een onderzoek naar alternatieven voor de ferry, onder de voorwaarde dat het voor de ferry gereserveerde budget (1,2 miljoen per jaar) behouden blijft. Geels betitelt dit in het interview met het Haarlems Dagblad als ‘slap gedrag’. Den Uyl: “De fractie herkent zich totaal niet in dit beeld. Het is natuurlijk geen geheim dat de PvdA aanvankelijk op een andere lijn zat, maar soms moet je concessies doen. Dat hoort nu eenmaal bij het politieke proces.”

Geels stelt in het interview ook dat dualisme ontbreekt in de Noord-Hollandse Staten. De fractie zou ‘aan de leiband van de gedeputeerde lopen’. Den Uyl: “Dit laatste bestrijd ik ten zeerste. Ik kan niet voor andere fracties spreken, maar de PvdA-fractie is volledig autonoom in haar standpuntbepaling. Dat we daarbij gebruik maken van de uitgebreide kennis van Gedeputeerde Staten komt de kwaliteit van de besluitvorming over het algemeen alleen maar ten goede.”