Door op 2 april 2014

PvdA Noord-Holland vraagt debat aan met PVV

De PvdA Noord-Holland heeft vandaag een debat aangevraagd met de Noord-Hollandse PVV-fractie over haar steun voor de Marokkanen-uitspraken van Geert Wilders. Het debat zal plaatsvinden tijdens de Provinciale Statenvergadering van maandag 7 april. Hoewel de PVV vorige week aangaf niet mee te zullen doen aan een dergelijk debat, is dit voor de PvdA geen reden om van het verzoek af te zien. PvdA-fractievoorzitter Xander den Uyl: “De PVV Noord-Holland verklaarde vorige week haar Marokkanen-standpunt te zullen blijven verkondigen met alle mogelijke democratische middelen. De PvdA gebruikt alle mogelijke democratische middelen om de discriminerende standpunten van de PVV te bestrijden. Het zou laf zijn van de PVV om weg te lopen voor dit debat.”

Op 19 maart riep Geert Wilders tijdens een verkiezingsbijeenkomst op tot “minder Marokkanen in ons land” en stelde “dat te gaan regelen”. Deze uitspraken hebben tot grote commotie, afschuw en pijn geleid in ons land. De Noord-Hollandse PVV-fractie verklaarde vorige week volledig en voltallig in te stemmen met de Marokkanen-uitspraak van Geert Wilders. De PvdA Statenfractie wil tijdens het debat met de PVV antwoord op de volgende vragen:

1. Is de PVV-fractie bekent met artikel 1 van onze Grondwet en de daarin opgenomen bepaling: ‘Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan’;
  2. Erkent de PVV-fractie dat ieder lid van deze fractie afzonderlijk trouw aan de Grondwet heeft gezworen: ‘Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van Provinciale Staten naar eer en geweten zal vervullen’;
  3. Is de PVV-fractie bereid uit te spreken dat zij als leden van deze Staten (conform artikel 7 van de Provinciewet: ‘Provinciale Staten vertegenwoordigen de gehele bevolking van de provincie’) alle inwoners van Noord Holland vertegenwoordigen dus ook Noord-Hollanders van Marokkaanse afkomst;
  4. Erkent de PVV-fractie dat de uitspraak “minder Marokkanen” mensen discrimineert op grond van hun afkomst;
  5. Is de PVV-fractie bereid haar onvoorwaardelijke trouw aan onze Grondwet uit te spreken, een motie die dat uitspreekt te steunen en daarmee afstand te nemen van discriminerende uitspraken.