Door op 17 juli 2012

PvdA op de bres voor Belbus Hollands Kroon

De PvdA Noord-Holland heeft tijdens de Provinciale Statenvergadering van 16 juli een motie ingediend om de ‘Belbus’ te behouden. De Belbus is een particulier initiatief in de gemeente Hollands Kroon, maar ligt onder vuur. Volgens de provincie kan het niet officieel als openbaar vervoer worden aangemerkt. PvdA-Statenlid Mark Versteeg: “Wij willen dat de provincie in overleg treedt met de initiatiefnemer om te kijken hoe het concept kan worden aangepast, zodat de Belbus wel als OV kan worden beschouwd.”

De Belbus is een initiatief van Piet Heneweer en is speciaal bedoeld voor kwetsbare groepen in de samenleving zoals gehandicapten en ouderen. De bus zou gratis moeten worden en op afroep beschikbaar. Heneweer presenteerde het idee een jaar geleden in de provinciale commissie Mobiliteit en Wonen. Gedeputeerde Post gaf destijds aan dat het plan betrokken zou worden bij de OV-visie. Versteeg: “Zowel in de OV-visie als in het uitwerkingsplan zagen wij hier echter niets van terug. Nu blijkt dat er een rechtszaak loopt tegen het initiatief in Hollands Kroon, omdat onduidelijk is of de Belbus gezien moet worden als WMO-vervoer of Openbaar Vervoer. WMO-vervoer of niet – de PvdA is van mening dat de noemer geen obstakel mag vormen.”

Daarom diende de PvdA maandag tijdens de Provinciale Statenvergadering een motie in die bijna unaniem werd aangenomen. Alleen de SP stemde tegen. In de motie wordt de provincie opgeroepen om in overleg te treden met Heneweer en om gezamenlijk te kijken hoe het Belbus-concept kan worden aangepast zodat het aan de voorwaarden van openbaar vervoer voldoet. Gedeputeerde Staten heeft toegezegd Provinciale Staten voor 1 oktober te informeren over de resultaten.