Door op 10 december 2013

PvdA stelt vragen over beperking hoogbouw Schiphol

Als het aan de PvdA ligt dient de provincie Noord-Holland een zienswijze in bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu over het voornemen om toekomstige hoogbouw in Amsterdam aan banden te leggen ten behoeve van de ‘vliegveiligheid’. Vandaag stelde de PvdA hierover vragen aan het College van Gedeputeerde Staten. PvdA-fractievoorzitter Xander den Uyl: “De PvdA hecht aan de veiligheid van de inwoners van Noord-Holland, maar wil wel een heldere afweging zien met andere belangen zoals werkgelegenheid, woningbouw en duurzame energie. Als de nieuwe regels betekenen dat er geen woningen, kantoren en windmolens meer neergezet mogen worden in de wijde omgeving van Schiphol, dan lijkt dit een brug te ver.”

Het kabinet wil per 1 juli 2014 een aantal extra beperkingen aan de omgeving van Schiphol opleggen om zo de vliegveiligheid rond de luchthaven Schiphol te vergroten. In een straal van 18,5 kilometer rond Schiphol gaan bouwbeperkingen gelden. Zo mogen nieuwe gebouwen op de Zuidas niet hoger meer worden dan 60 meter en bij Amstel niet hoger dan 80 meter. Windmolens in het gebied mogen niet hoger worden dan 35 meter – inclusief wieken. Deze beperkingen worden vastgelegd in het  zogenoemde Luchthavenindelingsbesluit Schiphol.

Volgens het ministerie zijn de hoogtebeperkingen een uitvloeisel van gewijzigde internationale regels. In juli 2013 gaf de projectleider van SMASH nog aan dat strengere bouwregels waarschijnlijk alleen op de Zuidas gingen gelden. Den Uyl: “Nu gaan de strengere regels opeens gelden voor heel Amsterdam, Amstelveen en de Haarlemmermeer. Wij willen van Gedeputeerde Staten weten hoe dat kan.”

Ook wil de PvdA van Gedeputeerde Staten horen wat de precieze gevolgen zijn voor de ruimtelijke ordening in het gebied rond Schiphol als de strengere regels doorgaan. De PvdA wil daarnaast weten of het college de mening deelt dat de beperkingen deels overbodig zijn. Te hoge gebouwen en windmolens die er nu al staan leveren kennelijk niet een dusdanig gevaar op dat ze moeten verdwijnen. Den Uyl: “Wij zien niet in waarom er naast de Amsteltoren geen tweede Amsteltoren zou mogen verrijzen.”

Schriftelijke vragen Luchthavenindelingsbesluit