PvdA stemt in met afgeven van verklaring van geen bedenkingen windpark Spuisluis in Velsen

15 februari 2018

Op 12 februari jl is Provinciale Staten akkoord gegaan met het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen windpark Spuisluis in Velsen. Ook de PvdA heeft hiermee ingestemd. Met de realisatie van dit windpark zal de Provincie in staat zijn om haar afspraken met het Rijk na te komen. De afspraak is dat NH totaal aan 685,5 mw zal realiseren door wind op land.

De PvdA wil het liefst haast maken met de energietransitie en alles wat daarbij helpt is van belang. Nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. De tegenstanders van windmolens beroepen zich erop dat windmolens achterhaald zijn. Ons standpunt is dat we niet langer kunnen wachten op wat mogelijk nog komt. We moeten nu doen wat kan.

Toch is het niet zo dat dit ten koste van alles mag gaan. Ook voor ons zijn er grenzen. Voor windpark Spuisluis geldt dat hier wel een tweetal kritische punten zijn. Door toezeggingen van GS in de Statenvergadering menen wij met onze instemming een verantwoord besluit te hebben genomen en rekening te hebben gehouden met alle factoren.

Hieronder kunt u mijn bijdrage aan de Statenvergadering nog eens lezen.

Bijdrage Rina van Rooij over windpark Spuisluis