PVDA tevreden over extra geld voor leefomgeving, natuur en stiltegebieden

7 maart 2018

Maandag 12 maart behandelt de commissie Natuur en Milieu (NLMW) van de provincie voostellen om te komen tot een gezondere leefomgeving, terugdringen geluidsoverlast, versterking toezicht natuurterreinen en natuur intensieve landbouw. Deze voorstellen maken deel uit van een pakket maatregelen dat is voorgesteld door gedeputeerde staten (GS). De extra uitgaven zullen worden betaald uit de provinciale reserves waarvoor onlangs een inventarisatie is gedaan. De PvdA Noord-Holland fractie is zeer verheugd dat een aantal voorstellen van de PvdA met behulp van deze reserves zullen worden gerealiseerd.

Op 6 november vorig jaar werd tijdens de behandeling van de begroting door mij mede namens de coalitiepartners, VVD, D66 en CDA een motie (M110-2017) ingediend waarin wij GS vroegen om financiële gevolgen van het regeerakkoord en de provinciale reserves te onderzoeken. De motie werd unaniem gesteund door alle partijen in de provinciale staten. Uit inventarisatie is gebleken dat er een bedrag van €69 miljoen uit de provinciale reserves beschikbaar is, omdat er bij deze reserves geen bestedingsplan aanwezig is of op een redelijk termijn is voorzien.

Een deel van de vrijgekomen gelden wordt besteed om o.a. de wensen van de PvdA fractie in te willigen voor gezonde leefomgeving en handhaving in natuur– en stiltegebieden. Voor de andere prioriteit van de PvdA, extra investeringen in fietsmobiliteit, moet de fractie nog even wachten tot de beleidsnota fietsvisie wordt uitgebracht. Wel is door GS toegezegd dat er een beperkte verhoging zal komen voor de Brede Doeluitkering (BDU), de subsidiepot voor verkeer en vervoer waarvoor gemeenten bij de provincie kunnen aankloppen.

Tijdens mijn bijdrage aan de begroting voor 2018 heb ik gesproken over de ambities van de PvdA Noord Holland in 2018. De PvdA fractie is dan ook zeer blij dat een deel van deze ambities kunnen worden verwezenlijkt door het extra geld wat nu vrijkomt dankzij de motie die ik samen met onze coalitiepartners heb ingediend. Het is ook mooi om te zien dat een flink deel van de reserves al worden besteed aan de versnelling van woningbouw en de energietransitie. Dit waren immers ook prioriteiten in ons verkiezingsprogramma van 2015. Daarmee helpen wij ook gemeenten in onze provincie, omdat de bouw van meer betaalbare woningen centraal staat bij de komende verkiezingen in veel gemeenten.

Daarnaast komt er geld beschikbaar voor de verbetering van de mobiliteit in de Haarlemmermeer en Duin en Bollenstreek, restauratie van Rijksmonumenten en de problematiek van de bodemdaling in veenweidegebieden

Het voorstel van GS omtrent de uitgaven van deze extra reserves zullen in de vergadering van de Provinciale Staten van 26 maart worden besproken.