Door op 8 juni 2012

PvdA: verhoging maximumsnelheid Ring A10 onverantwoord

De PvdA Noord-Holland en de PvdA Amsterdam vinden het onverantwoord dat demissionair minister Schultz van Infrastructuur en Milieu de maximumsnelheid op de Ring A10 West vanaf 2 juli wil verhogen van 80 naar 100 km/u. De PvdA Noord-Holland diende hierover vandaag vragen in bij het College van Gedeputeerde Staten. PvdA-statenlid Gohdar Massom: “De luchtkwaliteit boven Amsterdam voldoet nu al niet aan de Europese normen waar in 2015 aan voldaan moet worden. Een verhoging van de maximumsnelheid is daarom zeer onverstandig.”

Vorige week werd bekend dat minister Schultz in juli de maximumsnelheid op drie trajecten in de Randstad wil verhogen van 80 naar 100 km/u. Een van die trajecten is de Ring A10 West tussen knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel. In 2005 werd op dit traject een 80 km/u zone ingesteld om de slechte luchtkwaliteit in de omgeving te verbeteren. Nu kan de maximumsnelheid volgens minister Schultz omhoog zonder dat de luchtkwaliteit er op achteruit gaat. Massom: “Dit lijkt de PvdA zeer onwaarschijnlijk.  Een snelheidsverhoging betekent meer uitstoot van schadelijke stoffen als fijnstof en stikstofdioxide. Op deze manier wordt het voor Amsterdam nog lastiger om in 2015 aan de Europese normen te voldoen. Wij willen dat Gedeputeerde Staten hier bezwaar tegen aantekent.”

Ook de PvdA Amsterdam is het oneens met het plan van minister Schultz. Luud Schimmelpennink, woordvoerder Luchtkwaliteit: “We gaan vragen stellen aan het College van B&W. We willen dat er precies wordt uitgezocht welk effect deze maatregel heeft op de luchtkwaliteit boven Amsterdam. Als blijkt dat het effect van de milieuzone hiermee ongedaan wordt gemaakt, dan ondernemen wij actie.”

Het is algemeen bekend dat er veel onzekerheden zijn bij het berekenen van luchtkwaliteit. Zo worden weersomstandigheden, toename van bedrijvigheid in de regio en zogenoemde ‘achtergrondconcentraties’ niet meegenomen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert daarom om bij het bepalen van beleid een veilige marge onder de grenswaarden te hanteren om er voor te zorgen dat in 2015 wordt voldaan aan de Europese normen. Een snelheidsverhoging in een gebied waar de luchtkwaliteit niet op orde is wordt in dat licht als onverstandig beschouwd.