PvdA verzoekt GS gebiedsvisie op te stellen voor de Starnmeerpolder

26 januari 2018

PvdA Statenleden Nico Papineau Salm en Lars Voskuil sturen brief aan GS met het verzoek om een gebiedsvisie op te stellen voor de Starnmeerpolder.

Geacht college,

De omgeving van Markenbinnen is een mooi en waardevol gebied. Een belangrijk icoon is het fort Marken Binnen, onderdeel van de stelling van Amsterdam. Het gebied is onderdeel van Laag Holland met o.a. polder de Schermer. Het dorp Markenbinnen ligt in de Markerpolder, onderdeel van de Starnmeerpolder. Buiten het dorp zijn in de polder nog enkele agrarische bedrijven gevestigd. In de polder wordt door het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier een peilbeheer gevoerd. Daarbij wordt het peil zo laag gehouden dat de grond geschikt is voor landbouw en veeteelt. Het gevolg van het lage peil in deze veenweidepolder is bodemdaling, en daarmee gepaard gaand CO2 uitstoot.

Het peilbeheer heeft als neveneffect dat de fundamenten van de huizen bovenwater komen te staan en worden aangetast. PvdA Staten– en gemeenteraadsleden zijn in de afgelopen periode bij een betrokken groep inwoners op werkbezoek geweest. Zij geven aan dat zij zeer ongelukkig zijn met de huidige situatie in hun polder. Een van de zaken waar zij zich tegen verzetten is dat zij door het Waterschap bij peilbesluiten niet als belanghebbenden worden gezien, noch bij de voorbereiding worden betrokken. Het gevolg is dat er nu de nodige juridische procedures worden gevoerd over de toekomst van de polder.

De Markerpolder is een waardevol natuurgebied met een bloeiende weidevogelpopulatie en heeft grote recreatieve potentie, met het fort Marken Binnen, onderdeel van de Stelling van Amsterdam, als belangrijk icoon. De bewoners voelen zich erg betrokken bij de omgeving waarin zij wonen. Zij willen zich graag met alle belanghebbenden in het gebied inzetten voor een toekomstgerichte ontwikkeling van de polder Starnmeer en de directe omgeving.

De PvdA fractie waardeert de grote betrokkenheid van de inwoners. Het is jammer dat er nu zoveel negatieve energie in de discussie over dit gebied aanwezig is. Wij denken dat dit zal verbeteren door de ontwikkeling van een integrale gebiedsvisie. Door bewoners, agrariërs, het Schap, natuurorganisaties en andere stakeholders, samen te laten werken aan een gedeelde visie op de toekomst van dit mooie gebied, zal er meer begrip ontstaan voor de wederzijdse en gedeelde belangen. Daarmee ontstaat meer draagvlak voor het toekomstige beheer van de polder, dan door in de rechtbank tegenover elkaar te blijven staan .

Het gebied heeft veel potentie voor goed wonen, natuur, weidevogels, economische activiteiten en recreatie. Iets waar de provincie al in de antwoorden op schriftelijke vragen van de SP, 50 plus en PvdD van 19 december jl. aan refereert. GS stelt in hun antwoord op vraag 10 over de mogelijkheden voor verplaatsing van agrarische activiteiten dat: ‘Verder kan zo’n wijziging alleen plaatsvinden als de hele omgeving(LTO, Natuur en andere belanghebbenden) betrokken wordt in een gebiedsproces’.

Wij verzoeken GS om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om samen met alle betrokkenen in het gebied, op korte termijn een dergelijk gebiedsproces te starten, uitmondend in het opstellen van een gebiedsvisie en de Staten te informeren over de uitkomsten van dit onderzoek.

Met vriendelijke groet,

PvdA statenleden Nico Papineau Salm en Lars Voskuil